Fornyet XJ
XJ er det eldste modellnavnet i Jaguar-familien, og kanskje den modellen som selger tregest nå. Spionbilder viser at nå skal den fornyes. Spesiell Vi må 40 år tilbake for å hente opp presentasjonen av den første Jaguar XJ. Den opprinnelige XJ’en var vel den siste modellen Jaguars legendariske sjef, Sir William Lyons, hadde fingrene sine borti, og bilen ble en fanebærer for denne erke-britiske bilprodusenten. Selv i dag er modellen litt spesiell, det er den eneste Jaguaren som fremdeles produseres i en Daimler-utgave. Ikke før i 2002 kom en virkelig oppdatering av modellen, alt var nytt - understell, arkitektur og ikke minst det avanserte aluminiumskarosseriet. Problemet er bare at karosseriets konstruksjon kan være så avansert det bare vil, det hjelper ikke hvis det ikke også ser moderne nok ut.
Forsiktig facelift En forsiktig facelift i fjor gjorde lite for å øke interessen – her hjemme er det solgt ca. 200 XJ de siste ti årene. Bare 11 i fjor – for ti år siden var tallet over 60. Jaguars designsjef, Ian Callum, har da også sagt at en av grunnene til den labre salgstakten er designen. Nå kan fotografene fra Carparazzi bekrefte at det tas et tak i dette problemet. Og selv om vi ikke kan se akkurat DET fra disse bildene, kan vi nok gå ut fra at Callums uttalte beundring for Mercedes CLS vil bli konkretisert i denne modellen, slik at vi kan ha en fire dørs coupé-liknende Jaguar på veien våren 2011.
Modifikasjoner Kodenavnet på denne nye bilen er X351, og det er kjent at den skal bruke lettmetall-understellet fra den eksisterende XJ, bare med noe få modifikasjoner. Ut fra disse bildene, som i realiteten viser det gamle karosseriet på den nye plattformen, betyr ”modifikasjoner” blant annet større sporvidde og annen layout av tekniske komponenter, slik at det er ganske utbanket det karosseriet som sitter på den nye bilen. Med introduksjonen 2 ½ år unna er det sannsynlig at det endelige karosseriforslaget ikke er frosset ennå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |