[]
[] [firmabil.no] []

Land Rover leter etter grønt


Jon Winding-Sørensen



Ved forrige London-utstilling innførte Land Rover karbon-kvoter for egne biler. I år viser de ny og grønn teknologi.

Land Rover er blant dem som har et voldsomt behov for å skaffe seg et grønt alibi. De har gjort flere forsøk allerede. De har for eksempel utstyrt bilene sine med CO2-kvoter, uansett om kunden vil ha det eller ei, på hjemmemarkedet. Og de har vist de første eksemplene på hybriddriftede Land Rovere.

På bilutstillingen i London dukket de opp med ERAD. Vi har faktisk møtt denne figuren før, på LRX-konseptet, men da visste jeg ikke at det var det han het.

ERAD ja. Snakker vi Endoplasmic Reticulum Associated Protein Degradation eller snakker vi Evaluation Research & Development, et institutt ved Universitet i Arizona eller snakker vi ganske enkelt om ERAD-konferansen i Barcelona for to år siden (med to norske deltakere) som dreide seg om bruk av Radar i Meteorologi og Hydrologi? (Hva gjorde vi før Internett? Kom rett til saken kanskje?)

Nei, vi snakker om Electric Rear Axle Drive, og det er som navnet sier, elektrisk drift på bakakselen. Som ferdig system regner Rover med at denne assistansen skal kunne være med på å kutte drivstoff-forbruket med 20 prosent, men Landie-ingeniørene var ganske realistiske når de snakket om systemets muligheter ved presentasjonen.

For det første var de enige om at dette er noe som må utvikles for å gi kundene muligheter til å velge noe grønnere innenfor Land Rover familien. ”Men dette er ikke ekstrautstyr som man bare kan hive inn i en eksisterende bil. Dette krever en helt ny modell”, fikk man høre.

Det store problemet er å få plass til ekstra-komponentene. På prototypen er mange av dem plassert i bagasjerommet, det vil ikke være akseptabelt på en produksjonsbil.  Og det ble sagt ”at her kreves det mange komponenter, og noen av dem er skikkelig kostbare”.

Det er i hvert fall hyggelig med noen som innrømmer at veien frem ikke er bare enkel.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: