Camaro for det 21. århundre?
Noen ganger lurer man på hvor mye klokka er. Med USA-bilsalg i fritt fall og et massivt nei takk til store muskelbiler og en økonomisk årelating, lanserer GM sin nye Camaro. Sikker design Det er klart alle syntes det var stas da de dro lakenet av den nye Camaro i Detroit for 30 måneder siden. En rekreasjon av en klassisk amerikansk Pony Car var selvfølgelig noe vi alle applauderte fram. Tom Peters hadde gjort en strålende jobb på eksteriøret, Jeff Perkins hadde vært en glimrende interiørdesigner, de hadde fått strålende hjelp av blant andre designerne Sangyup Lee og Vladimir Kapitonov, og i bakgrunnen hadde Anne Asensio, sjef for konsept design, vært en sikker leder. Og at bilen skulle i produksjon virket jo som svaret på alle våre drømmer.
Alvor Så dukket det opp visse bekymringer da. Oljepriser på vei mot himmels. US oljeimport mye dyrere enn Irak-krigen, CO2-bekymringer, forretninger som gikk så dårlig at folk for alvor begynte å snakke om at Generalen kunne konke. Man skulle tro at konsernet kanskje kunne satt på bremsen, men nei. Nå er produksjons-Camaroen presentert som ”En kompromissløs Sportsbil laget for det 21. Århundre”. Jeg er vel ikke helt sikker på akkurat det. I øyeblikket virker det som det 21. århundre vil kreve visse kompromisser, i hvert fall og kanskje spesielt av bilbransjen.
Muskler Men hvis vi skyver spørsmålet om hvor relevant den er, og hva den kan bety for produsenten, til side kan vi trygt slå fast at her har vi en typisk amerikaner, langt panser, åpenbare muskler, bakhjulsdrift og V-åtter (med en V6 motor lurende i skyggen. Både sekstrinns-kassen og sylinderkuttet som lar åtteren jobbe som en firer i lavytelse-modus er på plass som drivstoffsparende elementer. Vi noterer 422 hk for den store og 300 hester for sekseren, det er ikke lenger stiv bakaksel heller, men uavhengig rund baut (det får være grenser for nostalgi – det er også separate forseter og ikke hel benk!), og skivene gripes av solide Brembo-potter. Masse komfort-utstyr selvfølgelig, og nok av infotainment pluss mood lys takket være et omfattende LED-opplegg på innsiden.
Forvirring Modellen vil kunne skape litt merkevareforvirring igjen, for dette er en Chevrolet og skal betjenes av Chevroletfolket når den kommer til Europa, selv om den profilen nå er fornuftige høyverdi-produkter fra en helt annen kant av verden. Da Camaroen ble presentert som kvasi-konsept snakket den norske importøren om at kanskje kunne det selges ti slike hvert år her hjemme. Jeg har en følelse av at han er litt mer forsiktig i salgsmålet sitt nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |