[]
[] [firmabil.no] []

700 kg og sportsbil!


Jon Winding-Sørensen



Vi har vært innom spanske Aspid tidligere, men det er først nå vi virkelig ser hvor glup denne kompromissløse sportsvognen er.

Lett

Hovedpoenget er at våre spanske venner har klart å bygge en åpen to-seter som ikke veier mer enn 700 kg.  Og vel er bilen skrapa, men ikke i nærheten av så mager som den opprinnelige Lotus Se7en for eksempel.

Poeng to er at to-liters motoren med kompressor gir 400 hestekrefter. 400 hk for å dra 700 kg med kort akselavstand og et tyngdepunkt der det bør være, dette høres ut som seriøs moro.

 

Forhistorie

Jeg har fortalt det før, hvordan jeg traff folkene bak dette eventyrlige prosjektet på en utstilling i Frankfurt for to år siden. Ikke på bilutstillingen, men på bransjeutstillingen Automechanika der de sto på sin stand og tilbød konsulenttjenester.

De hadde med seg noen deler og sammensatte komponenter som klart antydet at her drev de utvikling og konstruksjon på et høyt nivå, men samtidig ble jeg fortalt at dette var sentrale biter til noe som skulle bli en kompakt, lynrask, superbil.

Skeptisk var jeg, men vi kjenner jo Tramontana så vi vet at ting er mulig i Spania. Og nå står bilen på utstillingen i London, med påståtte null til hundre på 2,8 og til 160 på 5,9 sekunder. Da er vi under seriøse superbike-tider. Og glem toppfart, den er allikevel bare ubehagelig der du sitter ute i vinden, og det er ikke den som gir deg kicket.

 

Utførelse

Vektsparingen begynner på chassis-siden. Ekstrudert aluminiumskar, med sidepaneler gir enorm stivhet (type Formel 1 kollisjonsmotstand). 10 ganger det en vanlig bil byr på sider Ignacio Fernandez Rodriguez, mannen bak Aspid. 75 kg tipper den bærende enheten, men mange karosserideler vekten på.

Samme type smarte alu-ekstrudering av opphengningskomponentene gjør også den avdelingen fjærlett. Tynne doble skiver, med turbineffekt for effektiv kjølig på hvert hjul, og tynne komponenter i rustfritt stål er med på å få den uavfjærede vekten på 70 prosent av det som ellers anses som meget bra i denne klassen.

Et utrolig antall kilo er åpenbart også spart i det elektriske systemet. Smart multiplexing har fjernet kilovis av kabler og kontakter – et vanlig kabelsett kan fort komme på godt over 100 kg. Her snakker vi om mikro-elektronikk, men samtidig et system som byr på flere muligheter enn i en vanlig bil.

Elektronikken kan du for eksempel benytte til å justere fjærer og dempere i alle hjørner, slik at du selv kan påvirke krengning, tuck in, og andre egenskaper som avgjøres av fjæringsparamtere. 

 

Lag din egen racerbil

Du kan også justere turtallgrense, ventiltider, i realiteten altså motorens ytelse, fra førerplassen, akkurat som du kan regulere servoen på styringen, ABS-karakteristikken, bremsebalansen, traction- og stabilitetskontrollen og fjæringsveien. I realiteten kan du sette opp din egen racerbil mens du er ute og kjører den.

Racingfølelsen får du også gjennom instrumentene som egentlig ikke er der. Bare et lite display der du imidlertid kan hente opp akkurat de dynamiske informasjonene du måtte ønske.

I tillegg har den et omfattende data-logge-system med innebygd diagnose og CAN-sensorer med minst 24 analoge kanaler tilgjengelig.

Ved hjelp av et solid system der GSM og GPRS kobles sammen, og følsomme akselerometre kan du få alle informasjoner du måtte ønske om akslerasjon og sideveis g-krefter og hastighet ned på mm/sekund. WiFi og Ethernet gjør det mulig å overføre informasjoner i alle retninger.

Og fremdeles bare 700 kg!  Dette høres ut som en ny standard for morobiler.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: