Bentley melker suksessen
På bilutstillingen i London finner du den raskeste firedørs Bentleyen noensinne. Continental-serien til Bentley har vel vært en av bransjens største overraskelser de siste årene. Det finnes ikke noe med 12 sylindre, og da inkluderer vi BMW og Mercedes, som har hatt samme salgstallene, siden ”nye” Bentley kom på banen i 2005. Med forsiktig modell-pleie fortsetter de suksessen, inntil nesten generasjon (Audi A8-basert, heldigvis) kommer. I London skjedde fabrikkens offisielle presentasjon av 2009-modellen av Flying Spur, fire-døreren. Det har skjedd forsiktige endringer utvendig, en litt loddrettere grill sammen med et tydeligere luftinntak lavt nede forteller med en gang at her har det hendt noe. Det har vært foretatt noen små endringer bak også, men mest har skjedd på utstyr- og komfortsiden. Fra nye lyddempende materialer og teknikker til to nye farger på piping på skinnsetene. Interiøret har vel egentlig nådd nye høyder i intrikat håndverk, uten at det er blitt tacky av den grunn. Sammen med Flying Spur med sine 552 hester, lanseres også Flying Spur Speed, med 600 hester og et chassis med sine 20 tommers hjul som kan håndtere disse kreftene. VW-eide Bentley er ikke hemmet av den frivillige tyske industrioverenskomsten som ad elektronisk vei begrenser toppfarten til 250 km/t. Her snakker vi nemlig om bortsiden av 320. Og 4,5 sekunder til 100 – men da håper jeg baksetet har fått beskjed om å holde på hatten. Også her er det spesielle designspor som forteller at dette er spesielt: Mørk grill og luftinntak, større, riflete eksosrør, og de unike felgene for eksempel. Underlig, imidlertid, at Adaptiv Cruise Control nå presenteres som en nyhet for de store Bentleyene. Jeg hadde trodd det var en selvfølgelig del av pakka. Mindre selvfølgelig, men også tilgjengelig, er det spesielle anlegget som er utviklet for denne modellen sammen med Bentleyen blant hi-fi-produsenter: britiske Naim. 15 spesialbygde høyttalere betjenes av en 1100 W forsterker (er dette rekord i en produksjonsbil?) med en flunkende nyutviklet digital signal prosessor. Det høres nesten ut som det ikke er noen vits i å kjøre bilen. Bare bruke den som konserthus. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |