[]
[] [firmabil.no] []

Britisk superbil-debut


Jon Winding-Sørensen



Også supereksklusive Farbio kommer med nye modell.

Jeg skal ikke dra den lange historien om Farbio igjen, det har vi gjort før på BilNorge, bare slå fast at mannen bak heter Chris Marsh. Han er sønn av Jem Marsh som startet Marcos sammen med en annen bilsportlegende Frank Costin. Utgangspunktet er altså at det er gode gener i Farbio.

Farbio GTS har vi allerede presentert her, Nå, et år senere, er serien utvidet til også å inkludere GTS 350 og GTS 400. De nye modellene er nye, først og fremst fordi de har fått mer motor. Begge har den samme V6 Ford-motoren som i den opprinnelige modellen, men hk-tallet er hevet fra 260 til 350 ved hjelp av en smule kompressorvirksomhet.

GTS 400 har hele – ikke 400, men – 410 hester å by på. Fremdeles er imidlertid vekten nede på imponerende 1040 kg slik at forholdet mellom vekt og krefter begynner å bli interessant.

400-bilen byr på mer enn bare disse ekstra hestene. Her har vi blant annet justerbare dempere og traction kontroll, som selvfølgelig kan kobles ut. 350 med mer skiver foran som gripes av seks-pot AP Racing kalipere hører også med sammen med 20 tommers karbonfiber-felger.

Toyo T1-R Proxes dekk har jommen funnet veien hit også.  Det antydes 3,7 sekunder til 100 og en toppfart i overkant av 300 km/t. Et helt flatt gulv med diffusere som sørger for et solid marktrykk er med på å holde deg på veien. 

Et fullt justerbart Recaro-sete er med på å holde deg på plass i bilen.  Og, spesielt viktig, de 220 liter bagasjeromsvolum er nok til å holde golf-settet på plass.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: