Moderne Jazz fra Honda
Etter Jazzfestivalen i Molde, men før den i Oslo, slipper Honda detaljer om sin nye deltaker i festene. Litt større Som man har sett av vår lanseringskalender i lang tid, planlegger Honda en ny Jazz på nyåret. Nå har de sluppet både bilder og detaljer, og vi kan slå fast at eksteriørt er endringene forholdsvis begrensede. Vi får heldigvis ikke en bil som er blitt særlig mye fetere – bortsett fra innvendig, der de på underlig vis har greid å trylle frem atskillig flere cm enn man trodde de ekstra utvendige gjorde mulig. I forhold til den gamle har nemlig 2009-modellen økt 5,5 cm i lengden, til 3,9 meter, og 2 cm i bredden til 1,7 meter. Høyden på 1,5 meter forblir uforandret. Litt mer cab-forward, og litt større ruter er vel hovedforskjellen fra dagens design. Sparsommelig I maskinavdelingen blir det sterkere motorer som forbruker mindre – en slik utvikling vi alltid håper på, men som blir urettferdig straffet av dagens avgiftsregime. 1,2-literen avleverer nå 90 hk, der den bød på 78 i dagens utgave. 1,4-literen treffer nå 100-nivået, i dagens yter den 83 hk. Men allikevel er snittforbruket nå sertifisert på 0,52 l/mil – den gamle lå på oppunder 0,6. Det morsomme er at med den automatiske sekstrinneren kommer forbruket helt ned på 0,5 – men Hondas automatkasser har jeg alltid beundret. Helt fra jeg tok fra hverandre momentomformeren på en gammel Civic og fant skovler så skarpe som barberblader. Slikt blir det effektivitet av. 0,5 betyr 120 g CO2 pr. km – med automat! Sikrere Honda har også økt sikkerhetsnivået i den nye utgaven. For eksempel er VSA blitt standard, og før noen ”testere” begynner å sutre over at nå er det på tide at også biler i denne klassen får ESP, så vit at VSA er Hondas betegnelse på akkurat dette. Beltevarslere også for baksetet er slikt man kan skåre Euro NCAP-stjerner på, men selv er vi litt mer imponert av smalere A-stolper, selv om det ikke gir noen målbare sikkerhetspoeng. Fleksibel Interiøret er etter beskrivelsen fleksiblere enn fleksibelt. Baksetene kan nå foldes helt flatt mye enklere enn på den gamle modellen. Og det juksegulvet som skjuler ekstra bagasjeplass bak kan nå foldes opp mot baksetene slik at du kan transportere gjenstander som måler nesten 130 i høyden uten å kutte vekk taket. Som for øvrig kan leveres med panorama-glass. Prisene er det ikke sagt noe om ennå, men første gang vi skal få se den nye bilen blir på bilutstillingen i Paris. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |