[]
[] [firmabil.no] []

Mange glass


Jon Winding-Sørensen



Skål for Nissan og Porsche. Porsche får glasstak, og Nissan har hatt det.

Gammelt nytt

Først bringer våre spionfotografer bilder av en ny variant av SLK.  Og ikke før har vi videreformidlet denne innovasjonen så blir vi mildt minnet på at, kjære vene – dette er da ikke noe nytt.

Dette har da Nissan Micra C+C hatt lenge. Den første med forholdsvis sammenhengende glass fra front til hekk kom til Norge allerede våren 2006.

Så det første glasset hever vi for Nissan. Skål.

 

Nå også Targa

Og så blander Porsche seg oppi det også, og forteller at nå kommer de med en ny Taarga-utgave med skikkelig glassveranda. Så det andre glasset tar vi for Porsche.

Det var vel Porsche som oppfant Targa-betegnelsen. Både 911 og 912 hadde Targaversjon i midten av 60-årene, men da var det betegnelsen på en bil med enorm bakrute, kjempestor veltebøyle, og en plate mellom veltebøylen og frontruta som du kunne ta vekk for å få en halv-åpen bil.

Targa-navnet har levd videre – oppkalt etter Targa Florio, det legendariske billøpet på Sicilia som Porsche rulet i ganske mange år. Og nå er det her igjen i den nye 911-serien.

 

Praktisk

Du ser det med en gang, det som dominerer er den mer enn halvannen kvadratmeter store glassflaten. Den består av to deler, den store bakluka og selve taket.

Taket løftes ikke lenger vekk – nå er det så stort at du ville ikke ha muligheter til å legge det under panseret som før – nei nå sklir det ned under bakluken som et enormt soltak. Drevet av el-motorer selvfølgelig. Akkurat som et gardin som du kan trekke så langt at hele glasspaviljongen blir ugjennomsiktig.

Selv om glasset er mørkt og varmeavvisende kan det være en hjelp når solen står virkelig høyt og varm. 

Bortsett fra disse karosserispesialitetene har modellen spesifikasjoner som resten av den nye generasjonen. Som Targa 4 har den 3,6-liters motoren på 345 hk, og som Targa 4S har den 3,8 og 385 og er like i nærheten av 300 km/t.

Begge bruker den nye elektronisk styrte firehjulsdriften og begge kan leveres med syv trinns dobbelclutch-kassa.  Prisene er også kjent, og jeg er sikker på at den norske Porscheimportøren snart har regnet ut de norske også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: