Porsche produserer penger
At Porsche nå har fått grønt lys til å overta VW samler mindre interesse enn informasjon om at de tjener mer enn de omsetter. Det var Der Spiegel som fortalte at Porsche-regnskapet for 2007/2008 (Porsche har avvikende regnskapsår, og avslutter bøkene ved utgangen av juni) vil vise en omsetning på 8,6 milliarder euro. En margin på 125 prosent er ikke dårlig: bladet sier at bånnlinjen vil vise en fortjeneste på 11 milliarder. Isolerer man bil-virksomheten, tjente fabrikken 1,1 milliarder på det. Det betyr at Porsche kunne gitt bort hver eneste bil de produserte og allikevel tilhøre en av de mest profitable bilfabrikker i verden. Dersom disse tallene er korrekte, er det vel ikke urimelig at Porsche-sjef Wendelin Wiedeking belønnes. Bladet skriver at han kan ta med seg nye 100 millioner euro hjem til Porsche-traktoren og pottit-landet sitt. (Han elsker å pløye med den gamle Porsche-diesel traktoren sin). Og dermed blir det ikke like spennende at EU-kommisjonen har gitt grønt lys for Porsche-overtakelsen av Europas største bilprodusent. Det betyr imidlertid ikke at alt er klart. For her snakker vi om global virksomhet og det betyr at 20 forskjellige konkurransemyndigheter over hele verden må gi sitt samtykke, dersom disse to skal kunne fortsette å drive globalt. Til nå har bare åtte av disse sagt OK, greit. Porsches plan er nå å øke eierinteressene fra knappe 31 til litt over 50 prosent i VW. Det er ikke noe som tyder på at det vil endre på bransjens konkurranseforhold i Europa, sier EUs konkurransefolk. Sikkert ikke når man ser på markedsandeler. Porsche har 0,6 % markedsandel i Europa, og produserer ca. 100.000 biler i året. For Europas første halvår i år hadde VW-gruppen 19,3 prosent markedsandel med 1,5 millioner solgte biler. Men hvis man måler den nye gruppen i jernvilje, stayer-evne og forretnings-kapasitet, i forhold til de nye muligheter som et stort volum vil gi, tror jeg nok en og annen konkurrent vil merke den nye sammenslutningen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |