[]
[] [firmabil.no] []

Vil bli bildel-gigant


Jan Johansson



Den tyske kulelagerprodusenten Schaeffler går for en fiendtlig overtagelse av tyske Continental. Det kan gjøre selskapet til verdens 3. største leverandør av bildeler.

Milliardær og Schaeffler-eier Maria-Elisabeth Schaeffler (bildet) er ikke på talefot med Continental-sjef Manfred Wennemer for tiden.
 
Årsaken er et forsøk på fiendtlig overtagelse av Continental, der fru Schaeffler har tatt direkte kontakt med Continentals eiere for å få kjøpt aksjer.
 
Tilbudet hennes var 70,12 Euro per aksje, et par Euro under Continentals nåværende aksjekurs.
 
Budet fra Schaeffler, på til sammen 11,5 milliarder Euro, skjer til sterke protester fra Continentals ledelse.
 
Selv om Schaeffler ikke får tilslag på tilbudet, kan de likevel skaffe seg kontroll over Continental.
 
Kulelagerprodusenten har gjennom sine bankforbindelser skaffet seg tilgang på minst 36 prosent av Continentals aksjer gjennom byttehandler.

 

Schaeffler kjøper seg opp

Schaeffler har allerede 8 prosent i direkte eierskap, opp fra 5 prosent for noen dager siden. Prisen de betalte for de nye aksjene lå på mellom 63,20 og 69 Euro per aksje.
 
Ved å lansere et offentlig tilbud vil Schaeffler imidlertid ikke være forpliktet til å komme med et nytt tilbud, men kan nå overta aksjeposter fra enkeltstående aksjonærer.

 

"Porsche-modellen"

Modellen er Porsches overtagelse av Volkswagen. Porsche eide 30 prosent av VAG og lanserte et forholdsvis urealistisk overtagelsestilbud til aksjonærene.
 
Da det ikke førte frem kunne de, uten å bryte loven, kjøpe seg gradvis opp mot kontrolleierskap, noe de er i ferd med – med EU-kommisjonens velsignelse.
 
Porsche-ledelsen regner med å eie over 51 prosent av Volkswagen-konsernet innen utgangen av inneværende år.

 

Porsche støtter kjøpet

Både Porsche og Volkswagen støtter Schaefflers oppkjøp av Continental.
 
Det som er Schaefflers trumfkort er at Continental er svekket gjennom å ha pådratt seg en gjeldspost på 11 milliarder Euro ved det ferske kjøpet av VDO, som blant annet produserer innmat til elektroniske innsprøytingssystemer.

 

Tung gjeld

Det felles selskapet, dersom en handel/sammenslåing blir noe av, vil ha en gjeldsbyrde på tre ganger det Continental har i øyeblikket.
 
Med tanke på at salget – og dermed produksjon av biler – har bremset opp, kan det bety at inntektene for Continental/Schaeffler også tørker inn på et tidspunkt da de virkelig trenges for å kunne betjene gjeld.
 
En overtagelse, slik Schaeffler har lagt opp til, vil være den største som har funnet sted i denne delen av markedet.

 

Verdens 3. største på bildeler

Det nye selskapet vil bli verdens 3. største leverandør av bildeler, etter tyske Robert Bosch og japanske Denso.
 
Hovedinntektene til Continental kommer fra dekk, mens de også er store innen elektronikk, som satelittnavigasjon.
 
Schaeffler hevder at en sammenslåing vil bety at grunnlaget er lagt for at Tyskland skal kunne bygge fremtidens bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: