Slik blir neste Golf
Vi avslørte mandag de første bildene av neste generasjon Golf. Nå har Volkswagen sluppet sin offisielle informasjon. Ny, men velkjent Golf er selvsagt en svært viktig modell for VW’s suksess. Med en rekke nye konkurrenter lansert de seneste årene bærer modellen preg av å være litt tilårskommen, og det er dermed på høy tid å lansere en ny utgave av Europas suverent mest solgte bilmodell gjennom tidene med over 26 millioner solgte biler. Den nye modellen er sjette generasjon, og selv om det er en tvers gjennom ny bil vil du ikke være i tvil om at du møter en Golf første gang du ser den. Og det har vært et viktig tema for designsjef Walter de Silva og hans team. De første markeder i Europa får tilgang til bilen fra oktober, og siden skal den suksessivt lanseres i Afrika, Asia, Australia og Nord-Amerika. I Tyskland blir startprisen 16.500 euro – omtrent på nivå med dagens modell. Opp en klasse Mye er gjort for å løfte kvalitet, sikkerhet og utstyrsnivå i Golf VI. I tillegg sørger nye motorer for vesentlig reduksjon av forbruk og utslipp. Alle motorer er dessuten klargjort for de kommende Euro5-kravene. Avanserte systemer som automatisk avstandskontroll (ACC), adaptivt chassis (DCC) og avansert parkeringsassistent tilbys som ekstrautstyr i nye Golf. En ny, avansert ESP gjør det lettere å holde bilen på veien i kritiske situasjoner mens syv kollisjonsputer – inkludert knepute - beskytter de ombordværende om uhellet skulle være ute. Nytt er også varsel om bruk av sikkerhetsbelter i baksetet. Stillere Interiøret er fornyet og påkostet. Instrumentene er inspirert av Passat CC med runde klokker innrammet i børstet krom. Man har også arbeidet for å forbedre ergonomien ved å gjøre betjeningsorganene enklere og mer logiske i bruk – dette inkluderer detaljer som klimaanlegget og de elektriske vindusheisene. MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag En rekke støydempende tiltak er gjennomført. Det er lagt inn en støydempende film i frontruta og dører og vinduer har fått ekstra kraftig forsegling. Sidespeilene er designet for å lage minst mulig vindsus samtidig som de ikke gror igjen av søle og skitt. I motorrommet er det lagt inn ekstra polstring og fester som motvirker vibrasjonsstøy. Viktig for lydnivået er også de nyutviklede TDI-motorene som nå uten unntak blir moderne common rail motorer med partikkelfilter som standard. Fra starten kommer Golf med to alternative 2,0-litere på henholdsvis 110 og 140 hk. Snittforbruket for disse ligger på hhv. 0,45 og 0,49 liter på mila. På sikt vil dieselutvalget spenne fra 90 til 170 hk. Fra automat til DSG De som foretrekker bensin får også flere alternativer å velge mellom, motorer fra 80 til 160 hk kommer på programmet. Med unntak av de to svakeste (80 og 102 hk) blir samtlige TSI-motorer med kompressor og / eller turbo. MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag Med få unntak vil også alle motorene kunne leveres i kombinasjon med DSG gearkassa i stedet for tradisjonell automatkasse. Disse har 6 eller 7 trinn, avhengig av motorenes dreiemoment. Som eksempel på DSG-kassenes fortreffelighet nevner VW at en 1,4-liters 160 hk TSI med 7-trinns DSG greier seg med 0,6 liter på mila, mens tilsvarende forbruk med manuell kasse er 0,63. Som et apropos kan det også nevnes at dagens Golf utstyrt med en 2,0 FSI og automatkasse bruker 0,83 liter på mila – dermed oppnås en besparelse på hele 28 prosent. Vi skal kjøre nye Golf i midten av september og kommer selvsagt tilbake med flere detaljer etter prøveturen. Første mulighet til å ta og kjenne på bilen for publikum blir på Paris-utstillingen i oktober. Når kommer bilene til Norge? Sjekk vår oppdaterte kalender Artikkel fra www.firmabil.no URL: |