Svingenes herre
NETTKJØRT: Bakhjulsdrift og nydelig balanse, passe rått fraspark og fin styrepresisjon – en svingete vei og Nissan 350Z på blå resept ville vært en god kur mot depresjon. Vi kjørte en solid tur med 350Z Roadster også forrige sommer, men det burde være obligatorisk når vi først driver i denne bransjen å kle på seg denne bilen en ukes tid hvert år. Det er et greit alternativ til å klippe plenen eller beise vestveggen. Med sin solide motorytelse drar 350Z avgiftskroner inn i statskassa, og roadster-utgaven nærmer seg millionen. Det er prisen å betale for å være ganske sikker på at du er alene om en slik bil i gata. Det ble registrert to nye i 2007, ingen så langt i år. Perfekt balanse Konseptet er klassisk og velprøvd. Stor V-sekser foran, drift på bakhjulene og perfekt vektfordeling. Ved stillestående hviler 53 prosent av vekten på forhjulene, men i praksis bidrar dynamikken til at vekten er tilnærmet 50/50 når du trigger hestene til innsats med høyrefoten ved utgangen av svingene. Bilen smyger seg inn og ut av svingene med fin presisjon, og det lave tyngdepunktet og det sportslige oppsettet sørger i praksis for at bilen er helt fri for krengning. Sekstrinnskassens presise og tette sjalting underbygger kjøreopplevelsen. Motorisert stofftak For å spare vekt har Nissans ingeniører konstruert stofftaket på enkleste måte, men med elektrisk drift. En låsehake over frontruta løsnes, deretter går det automatisk ved hjelp av en knapp på venstre side av rattet. Operasjonen tar 20 sekunder og kan ikke gjøres mens bilen ruller, du må ha en fot på bremsen. Lyddempingen i taket er ikke den beste, men det er bare ved kjøring i tunneler at dette merkes i særlig grad – og noe av den gromme motorlyden skal man jo nyte selv om taket er på... En fordel med takkonstruksjonen er at bagasjerommets volum er helt uberørt av om taket er oppe eller nede. At bilen ikke har lengderegulering av rattet kan på den ene siden tolkes som at vi har med en sportsbil å gjøre. På den annen side er det et signal om at 350Z ikke lenger er en ny konstruksjon, i det store og hele er bilen uforandret siden 2003 da coupéen kom, mens taket ble tatt av året etter. LES VÅR TEST AV 350Z COUPÉ HER Den eneste vesentlige endringen kom i mars i fjor da V-sekseren ble modifisert slik at ytelsen økte fra 300 til 313 hk, mens dreiemomentet fikk et beskjedent løft fra 353 til 358 newtonmeter. Det er altså litt mer muskler – og 110 kg mindre vekt – her enn i Mercedes SL 350 som vi omtalte forrige uke. LES VÅR OMTALE AV MERCEDES SL 350 Ikke 100% sittekomfort For å dvele litt ved rattreguleringen: Her hjelper det lite å justere rattet i høyden hvis du ønsker se noen av instrumentene bedre, instrumentklokkene følger nemlig med rattstammen opp eller ned. En annen detalj reduserer også sittekomforten noe, for innfestingen av sikkerhetsbeltene passer dårlig for personer under 170 cm. Beltet ligger og gnager mot halsen. Standardutstyret omfatter det du forventer i en moderne bil, som seks kollisjonsputer, klimaanlegg, antispinn og elektronisk stabilitetssystem – men du finner ikke ”gimmick” som firehjulsstyring, aktiv demping, dobbel turbolader eller variabel manifold. En annen ting du ikke får levert på denne bilen, hvis tanken i det hele tatt skulle ha streifet deg, er automatgear. Fakta Nissan 350 Z Roadster
PRIS: kr. 958.800
MOTOR: 6-sylindret V-motor. 3498 ccm. 230 kW (313 hk) v/6800 o/min. 358 Nm v/4800 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 432 x 182 x 133 cm Akselavstand: 265 cm Egenvekt m/fører: 1713 kg Nyttelast: 182 kg Bagasjerom: 130 liter (VDA) Dekk: 225/45 R18 (foran), 245/45 R18 (bak)
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk blandet kjøring: 1,20 l/mil CO2-utslipp: 288 g/km
+ Nydelig balanse, morsom å kjøre. – Ikke lengderegulering av rattet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |