Audi fornyer A6
Drøye fire år etter lanseringen finner Audi tiden moden for en ansiktsløfting av A6. Dermed står den populære Audi-modellen enda bedre rustet mot erkerivalene fra Stuttgart og München. Kosmetikk og kraft Kjennere vil se at bilen har fått endret en del detaljer i både eksteriør og interiør. Ikke minst er LED lysteknikk nå integrert for fullt også i denne modellen. Men viktigere er det reviderte motorprogrammet som nå inneholder seks bensinmotorer og fire for diesel. Alle med moderne teknologi og betegnelser som FSI, TFSI og TDI. I snitt sørger det nye motorprogrammet for et kutt i drivstofforbruket på om lag 12 prosent. Minste bensinmotor blir 2,0 TFSI med 170 hk mens toppmodellen er en 4,2 FSI V8 med hele 350 hk. Mellom ytterpunktene finner vi to nye 2,8-liters FSI-motorer med henholdsvis 190 og 220 hk. Tredje nykommer er en 3,0-liters FSI-motor med 290 hk. MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag 136 g/km Når det gjelder diesel kan Audi skilte med et CO2-utslipp på 136 gram per kilometer i sin 2,0 TDIe med 136 hk og 320 Nm. Du får også en 2,0 TDI med 170 hk, 2,7 TDI med 190 hk samt 3,0 TDI med 240 hk og 450 Nm. Alle dieselmotorer er basert på common rail teknologi og har selvsagt partikkelfilter som standard. En rekke tekniske hjelpemidler tilbys som standard eller ekstrautstyr i nye A6 – avhengig av hvilken modellvariant du går for. ”Lane Assist” hjelper deg å holde bilen i riktig fil på motorveien mens ”Side Assist” er nyttig når du skal skifte fil i høy hastighet. Audis Multi Media Interface (MMI), systemet for informasjon og kommunikasjon som styres via et ratt på midtkonsollen, er kraftig oppdatert og forbedret. Dette innebærer blant annet en 4-tommers skjerm med utvidet navigasjon, DAB-radio, 40 GB harddisk samt støtte for eksterne audio- og videokilder. ALLEREDE I JANUAR PRESENTERTE VI SPIONBILDER AV NY A6 Nye toppmodeller Endringen som gjøres på A6 Avant og sedan, vil i stor grad også gjelde A6 Allroad Quattro. Denne kan enten leveres med den nye 290-hesters 3,0 TFSI V6-motoren eller en av de to kraftige TDI-motorene. Audi S6 med sin V10 på 435 hk gjennomgår tilsvarende kosmetiske grep, både eksteriørt og interiørt. Og for de som ønsker det aller ypperste kommer nå også Audi RS6 som sedan i tillegg til Avant. Her er det hentet ut hele 580 hk av den potente 5-liters V10-blokka. Sammenlignet med S6 er denne motoren utstyrt med to turboladere som gir et dreiemoment på formidable 650 Newtonmeter allerede ved 1500 omdreininger. Dermed klarer den null til hundre på bare 4,5 sekunder mens toppfarten er blokkert ved sedvanlige 250 km/t (270 km/t for dem som spør pent). Og selvsagt er det avansert quattro-teknikk som sørger for å overføre de solide kreftene til asfalten. VI KJØRTE RS6 AVANT PÅ BANE I JANUAR Nye A6 er klar for Norge i midten av oktober og et par uker senere kommer RS6. Prisene er foreløpig ikke klare, men i løpet av august regner importøren med å kungjøre disse. De planlegger også å selge 1000 nye A6 i 2009 - noe ned fra årets mål på 1250 biler (iflg. MotorBransjens nr 1/2008). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |