[]
[] [firmabil.no] []

Sporty og praktisk fra Cadillac


Terje Ringen



Cadillac viser to praktiske nyheter på Pebble Beach i California. Den ene får relasjoner til Trollhättan.

SRX

Det er konseptbilen Provoq vi nå får servert i mer ferdig form – som Cadillac SRX. Fortsatt er det bare en sniktitt, men i løpet av høsten skal bilen avdukes på en stor messe – trolig den i Los Angeles.

HER ER PROVOQ

Hvis vi erstatter den spesielle grillen og fjerner drivlinjen med brenselceller, blir den endelige utgaven svært lik konseptbilen.

Nye SRX skal erstatte modellen med samme navn som har vært på markedet siden 2004 – uten nevneverdig suksess.

Den skal på markedet i løpet av neste år som 2010-modell og får mer SUV-aktiv preg enn dagens crossover.

I 2005 PRØVEKJØRTE VI DAGENS SRX

Mens dagens SRX bygges på den såkalte Sigma-plattformen er den nye basert på en Theta-Epsilon plattform. Den skal den dele med den kommende Saab 9-4X som kommer på markedet omtrent samtidig som SRX.

Det betyr imidlertid ikke nye arbeidsplasser i Trollhättan – både amerikaneren og svensken skal bygges i Mexico.

HER FINNER DU MER OM SAAB 9-4X

CTS Sport Wagon

En annen nyhet fra Cadillac er CTS Sport Wagon. Og den bekrefter egentlig at den mislykkede SRX nå fisjoneres opp i to biler – den nye SRX som vi har omtalt over og denne sportslige stasjonsvogna basert på Cadillacs bestselger – CTS.

CTS SEDAN BLE FORNYET I 2007

Etter amerikanske mål har CTS Sport Wagon et bagasjerom på drøye 700 liter bak setene, men siden de måler fra gulv til tak blir det vanskelig å sammenligne med europeiske konkurrenter.

Men Europa har utvilsomt vært en pådriver for denne modellen. Cadillac regner med at 60 prosent av CTS-salger i Europa blir Sport Wagon mens andelen i USA er begrenset til 20 prosent.

Bilen leveres med to alternative 3,6-liters V6 bensinmotorer – den minste yter 263 hk mens alternativet har 304 hk.

Som hos CTS sedan leveres motoren i kombinasjon med 6-trinns automatkasse. Bakhjulsdrift er standard på CTS, men bilene kan også leveres med AWD.

En ny 2,9-liters dieselmotorer er under utvikling for CTS, spesielt for markeder i Europa og deler av Asia. Det er snakk om en kompakt V6 med doble overliggende kamaksler og 4-ventilers teknologi.

CTS Sport Wagon har en akselavstand på 288 cm og de vitale målene er 485,9 x 184,2 x 150,2 cm (LxBxH). Bilen skal på markedet våren 2009.

NESTE CTS KAN BLI EN LEKKER COUPÉ


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: