[]
[] [firmabil.no] []

Så mye bråker bilen din


Stein Pettersen



Det som kan være en stille bil på kontinentet kan være en skikkelig bråkebøtte i Norge og Sverige.

En undersøkelse utført av Vi Bilägare bekrefter resultatene som bladet Bil har registrert gjennom mange år. Det er store forskjell på å kjøre en bil ute på lansering og når vi får bilen på norske veier for å teste.

Søk i våre tester her!

Årsaken er ikke bare konstruksjonen på bilen, men også veiene. Undersøkelsen er gjort på 35 biler for å se hvor mye de faktisk bråker.

Asfalten som brukes på norske og svenske veier har større stein i blandingen. Det er fint for å lede vannet bort fra veien, spiser ikke så mye lys i mørket og tåler piggdekk betydelig bedre enn fin europeisk asfalt.

Bredere hjul

Et annet problem når det kommer til støy, er at moderne biler utstyres med bredere dekk. Dessuten er ofte fjærer og dempere stivere på dagens familiebiler enn de vare tidligere, dermed blir det mer dekkstøy i bilene enn man hadde den gangen bilene gikk på 175/70 R14 dekk.

Testen til Vi Bilägare viser også at pris nødvendigvis ikke garanterer en stille bil. Et eksempel er Mercedes S-klasse som ikke imponerer i testene de har gjort.

Det svenske bladet målte støy i 50, 70, 90 og 110 km/timen. De brukte en Lexus LS 600h som referansebil.

Lexus var den stilleste av bilene – med en støy i kupeen på 65,9 dBA i 90 kilometer i timen.

Forskjellene var ikke like store da Bil testet nettopp disse bilene mot hverandre.

Les duellen mellom Lexus LS 600h mot Mercedes S-klasse her.

Man skal være oppmerksom på at forskjellene i utstyrsvarianter og dekkvalg påvirker målingene.

Renault overrasker

En av de virkelige overraskelsene i testen var Renault Mègane der man målte 69,6 dBA. En annen fransk bil havner helt på bunnen – i Citroën C1 gir den tilsvarende målingen 77,4 dBA.

Målingene til svenskene viser også at en eldre Volvo av 900-serien kommer godt ut av det – kanskje ikke så overraskende ettersom det er en bil som er utviklet og bygget i Sverige.

Søk i Norges største biltestbase

Bil som har testet biler i over 35 år har fulgt utviklingen tett – og i alle våre tester er støymålinger sentralt. De målingene viser også at det ikke er bare dekkstøy som er viktig, men også annen type støy fra motor, drivverk og ikke minst vindstøy.

Les hele testen på DENNE LINKEN hos Vi Bilägare

De ti stilleste bilene i målingen til Vi Bilägare:

Lexus LS 600h

65,9 dBA 

Mercedes S-klasse

68,7 dBA

BMW 5-serie

69,1 dBA

Volvo V70

69,5 dBA

Renault Mègane

69,6 dBA

Audi A6

69,9 dBA

Volvo S80

70,6 dBA

VW Tiguan

70,7 dBA

Toyota Prius

71,3 dBA

VW Passat

71,4 dBA

 

Disse 10 støyer mest:

Citroën C1

77,4 dBA

Nissan 350Z

76,8 dBA

Ford Focus/Opel Astra

75,2 dBA

Skoda Fabia

74,5 dBA

Toyota Auris

74,4 dBA

Skoda Octavia

74,1 dBA

Kia Cee´d 5d

74,0 dBA

VW Golf

73,9 dBA

Kia Cee´d SW

73,8 dBA

Peugeot 308

73,7 dBA


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: