Nytt designspråk fra Peugeot
Dette er en Paris-debut vi virkelig gleder oss til: kan vi kalle det Peugeots 508-konsept? En ny designsjef må vise sin egen håndskrift ganske kjapt, ellers mister han all troverdighet. Peugeots nye Jerome Gallix er åpenbart i full gang nå, skal vi dømme etter de første bildene vi har fått av bilen som sikkert skal ta æresplassen hos Peugeot på Paris-utstillingen i år. Peugeot RC er navnet. Hva skal vi karakterisere dette som? Sober, borgerlig eleganse, slik Peugeot var kjent for i alle år, inntil 407 skle ut på en sidelinje med et ekstremt aggressivt uttrykk. Dersom det vi ser her er et uttrykk for hva som vil komme igjen, er det åpenbart at Peugeot er på vei tilbake til storhetstiden da Gerhard Welter bestyrte, mens det i virkeligheten var Pininfarina som regjerte. Her har vi en kupé-aktig taklinje, dominerende hjulkasser, nesten ikke noe overheng bak og en av de mest harmoniske fronter vi har sett på lenge, uten at løven har mistet sin prominente posisjon av den grunn. Formen på panseret antyder også at det dreier seg om krefter og lysstripene bak, sammen med enda en solid løve, gir klar beskjed om at denne står på egne hjul. Det er imidlertid under panseret vi får de helt konkrete signalene om fremtiden. Der er det et hybrid-anlegg som byr på 313 hester og som avgiftbelastes etter 109 g CO2 pr. km. Dette aggregatet vil bli et av alternativere i 408, som skal komme i 2010/2011. Den vil komme som fire dørs sedan, stasjonsvogn og som kupe. Men det er klart at med denne konseptbilen vil man også begynne å spekulere i om den vil dukke opp som firedørs-kupé, i en mer eksklusiv nummerserie. Foreløpig insisterer imidlertid fabrikken på at denne bare skal forbli en design-studie. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |