Tur retur banen
Audi R8 er en sportsbil for gatebruk. Men nå konverteres den til en kunderacer. Fra bane til gate til bane Da sportsbilen Audi R8 debuterte var det derfor naturlig å oppkalle den etter den suksessrike racerbilen. Og selv om den neppe holder følger med rene løpsbiler, kan vi skrive under på at R8 er heftig på bane – noe vi selv fikk erfare i Barcelona i fjor sommer.
LES OM VÅRE OPPLEVELSER PÅ BANE I BARCELONA Men nå rigger altså Audi en renspikka racerbil etter det internasjonale GT3-reglementet. Dermed kan den brukes i bilsport i en rekke forskjellige mesterskap. Det første eksemplaret ble nylig rullet ut av erfarne Frank Biela, og nå står kundene i kø for å sikre seg et av de første eksemplarene i løpet av høsten. Mange interessenter Bilen har i overkant av 500 hk, og siden GT3-reglementet forbyr firehjulsdrift trekker racingutgaven av R8 kun på bakhjulene. Mellom motor og drivaksler sitter en sportslig sekstrinns sekvensiell gearkasse bygget for tøffe påkjenninger. Hjulopphengningen består for det meste av komponenter fra produksjonsmodellen mens avansert sikkerhetsutstyr garanterer en tryggest mulig tilværelse for føreren. En modifisert front og en heftig bakvinge genererer sjenerøst med marktrykk for racerbanen. Hos Audi Sport bærer bilen betegnelsen R16. De første kundene får sine biler i løpet av høsten – tidsnok til at de kan prepareres for 2009-sesongen. Bilene utvikles i samarbeid mellom Audi Sport og quattro GmbH samt Audi Hungaria Motor Kft. i Györ. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |