[]
[] [firmabil.no] []

Mazdas nye overskriftskaper


Jon Winding-Sørensen



Mazda er flink til å skape overskrifter med dramatiske konsepter. Moskva-innsatsen er intet unntak.

Utrettelig
Det Mazda sier forholdsvis privat, er at bare BMW lager en ny grop på bakre støtfanger, blir det titler i pressen verden over.  Mazda har mye større problemer med å gjøre seg tilsvarende bemerket. Derfor må de virkelig TRÅ til når de gjør noe.

Og det har de klart de siste årene, med den ene oppsiktsvekkende konseptbilen etter den andre. Om de har fått de overskriftene de ønsker, vet jeg ikke. Sannsynligvis ikke, for de pøser fremdeles på med nye forsøk.

Og det gode med dem er at de er spennende som konseptbiler, samtidig som vi i det siste har sett at temaer derfra dukker opp på produksjonsbilene.

Vi har sett det på Mazda 2, vi kommer nok til å se det på en ny modell i Paris. Og på standen i Moskva sa de at den nye Kazamai vil bli morfet inn i en ny, medium SUV om ikke alt for lenge.

Bevegelser
Vi har for lengst fortalt dere om denne modellen som også følger Mazdas sterkt-hypede Nagare designspråk. De som har sett den forteller at den var enda kulere på standen enn den er på fotografier.

Med mål på 452 x 193 og 150 cm oppover er den bare så vidt større enn Mazda3, men med SUV-plass inni og det Mazda påstår er glimrende komfort.

Minst like interessant er design-detaljer som profilene langs sidene som begynner å nærme seg Californias hot-rod flamme-motiver, eller felgene er forsiktig vridd slik at det nesten ser ut som om hjulene går rundt selv når bilen står bom stille.

Plass til fire, luftmotstand som skal ligge 10 prosent under tilsvarende modeller og en vekt som ligger minst 100 kg under konkurrentene er Mazda-ingeniørenes mål, når denne skal omformes til en produksjonsmulig bil.

Det var ikke uten grunn at bilen ble lansert i Moskva. Mazda gjør det bra, spesielt med nisjemodellene, i Russland. CX-7 er kjøpt i 7.900 eksemplarer før det har gått ett år, flere enn på noe annet marked i Europa.

Og SUV-segmentet, som denne skal inn i, ekspanderer voldsomt. Mellom 2004 og 2007 økte det med ti-gangeren, og denne veksten regner man med fortsetter.

La oss håpe et Kazamai-derivat kommer i salg før markedet er mettet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: