[]
[] [firmabil.no] []

Ny Super-Merce tar form


Terje Ringen



Det er godt kjent i bransjen at Mercedes McLaren SLR synger på siste vers. Men det betyr ikke at Stuttgart blir stående uten en superbil i programmet.

På siste vers
Nylig presenterte vi spionbilder av en SLR Spider, en modell som skal lages i svært begrenset opplag for å markere slutten på samarbeidet mellom Mercedes og McLaren når det gjelder sportsbiler. F1-samarbeidet går nok ufortrødent videre.

HER ER McLAREN SLR SOM SPIDER

For et års tid siden dukket så en merkelig kreasjon opp i den amerikanske ørkenen. Våre fotografer konstaterte at det var påfallende mange Mercedes-folk til stede under testing av en bil pakket inn i et karosseri som så ut til å stamme fra en Dodge Viper.

HER ER BILDENE CARPARAZZI TOK I FJOR

Litt nærmere
Nå har våre folk gjort nye observasjoner. Denne gang ser vi tydelig såkalte ”gullwing” - eller måkevingedører – derfor kan dette være en tidlig prototyp av en ny bil.

Etterfølgeren til SLR har av flere medier blitt omtalt som SLC, men våre kilder tror nå bilen vil få en annen betegnelse, muligens en som knyter den til AMG som får ansvar for utviklingen av den nye sportsbilen.

De som har kamuflert bilen har gjort en god jobb – de fleste detaljer er godt skjult. Men noe aner vi – som de blanke gearskift-hendlene bak på rattet. Vi ser en stripe med LED’er for kjørelyset nederst i hovedlyktene, slik vi har blitt vant til hos Audi. Det ser også ut til å sitte en LED-stripe øverst i baklyktene.

En annen detalj er store, ventilerte bremseskiver og kraftige -stempler som skal gi de fire Pirelli-dekkene best mulig stoppegenskaper.

Vi føler oss også ganske sikre på at en stor stjerne vil dominere grillen, på samme måte som den gjorde i den opprinnelige SL 300.

Muskler
Antall sylindre blir trolig 8 eller 10, og det snakkes om mellom 550 og 650 hk. Man bør nok nærme seg det øverste tallet for at bilen skal gjøre inntrykk på sin kresne kundegruppe.

Det er usikkert er om bilen får 6, 7 eller 8 gir i den sekvensielle kassa som må tåle store påkjenninger.

Man forventer verdenslansering på bilutstillingen i Genève våren 2010, og en begrenset produksjon skal sørge for en viss eksklusivitet. Trolig blir det kun laget 12 000 biler i løpet av en produksjonsperiode på to år. Med en pris på noen hundre tusen euro, er det kanskje tilstrekkelig?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: