[]
[] [firmabil.no] []

3-seriens nye ansikt


Tekst og foto: Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKKET: Når BMW nå har foretatt ansiktsløfting på sin 3-Serie har de også videreutviklet motorene og gjort iDrive mer spiselig.

Småting
I slutten av september er de første eksemplarene av den nye BMW 3-Serie på plass i garasjen hos norske kunder.

Ved første øyekast er det ikke de helt store inngrep som BMW-kirurgene har gjort, men kjennere vil nok nikke anerkjennende til den nye fronten - som har blitt mer ”smilende” - og den mer markerte bakparten hvor nye baklys og ny, lavere støtfanger gir et visuelt inntrykk av større bredde.

Interiøret er nesten uforandret, den største nyheten i førermiljøet er at informasjonssystemet, iDrive, er videreutviklet slik at det har blitt lettere å bruke. Ny programvare med mer intuitive menyer har gjort betjeningen mindre omstendelig.

Nye kombinasjoner
De mest interessante nyhetene finner vi under skallet, først og fremst at også den 4-sylindrede 318d nå kan leveres med automatgear.

Dessuten kan firehjulstrekk, som hos BMW kalles xDrive, for første gang leveres i kombinasjon med firesylindret motor, og vi snakker da om 320d.

Ellers kan xDrive leveres i kombinasjon med alle sekssylindrede motorer, både bensin og diesel, bortsett fra 335d.

En detalj som ikke har svekket de glimrende dynamiske egenskapene, men som knapt er merkbar ved vanlig landeveiskjøring, er at sporvidden er økt med 6 mm foran og hele 24 mm bak.

Raffinering
BMW har lagt ned mye arbeid i raffinering av sine motorer, og et eksempel på hvor mye det betyr for forbruk og utslipp, finner vi i 330d med 245 hester.

Her har ytelsen økt med 6 prosent, mens forbruket har sunket med 7 prosent.

Det betyr at sedanutgaven kan vise til et forbruk på 0,57 liter/mil ved blandet kjøring, med et tilhørende CO2-utslipp på beskjedne 152 g/km.

3-Serie er den viktigste BMW-modellen i Norge, og importørens mål er å selge 2000 biler årlig. Innstegsmodellen er 316i med 122 hk hvor prisen starter på 296.550 kroner for sedan, 21.750 kroner mer for stasjonsvogn.

Vi antar at bestselgeren vil bli 320d Touring med automat, en modellvariant som har en startpris på 439.500 kroner.

KOMPLETT PRISLISTE 3-SERIE SEDAN

KOMPLETT PRISLISTE 3-SERIE TOURING

Fakta BMW 318d Touring man.

Pris: kr. 365.800

Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 300 Nm v/1750-2500 o/min

LxBxH: 453 x 182 x 142 cm

Akselavstand: 276 cm

Egenvekt m/fører: 1580 kg

Nyttelast: 540 kg

Maks. tilhengervekt: 1600 kg

Bagasjerom: 460 liter (VDA)

Dekk: 205/55 R16

Aks. 0 - 100 km/t: 9,7 sek

Toppfart: 210 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,48 l/mil

CO2-utslipp: 125 g/km

+

Beholder posisjonen som kongen av kjøreegenskaper.

Ikke best i klassen på benplass bak og bagasjevolum.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: