[]
[] [firmabil.no] []

Den lille Picasso


Jon Winding-Sørensen



For fulle fanfarer presenterte Citroën sin nye, lille boks i Paris i går.

Egentlig skjønte jeg ikke hvorfor Citroën brukte mange penger for å kalle sin nye MPV for Picasso da den endelig ble vist i 2003, (5 år etter at konseptet var presentert). 

For noe av det jeg liker best med salige (?) Pablo er det han sier om at ”jeg er en klovn som har forstått den tiden jeg lever i og som har klart å karre til meg alt jeg kunne klare på grunn av idiotiet, grådigheten og forfengeligheten til mine samtidige”.

Kanskje ikke akkurat et passende markedsføringsslogan for en bilfabrikk

Picasso står
Men Picassonavnet har overlevd det, og nå er det jommen overført på en helt ny modell også. Basert på C3, men på mange måter en bil som skaper et helt nytt segment. Den er mye mindre enn de andre Picassoene, men er noe helt annet enn en Berlingo også – dette er en skikkelig bil med et interiør det begynner å smake Audi av. I hvert fall hva angår material-følelsene.

Stapp full av lekre detaljer, ekstremt fleksible seteløsninger, enormt bagasjerom, lekre små ting som at det ikke bare er utfellbare brett i forseteryggen, men de er også utstyrt med individuelle leselamper.

Ingen konkurrenter
Siden Citroën la stor vekt på at dette var en bil som egentlig ikke hadde konkurrenter, var det litt vanskelig for dem å sammenlikne C3 Picasso med noe som helst, men det ble vist noen innvendige mål der man også brukte verdiene fra Nissan Note, Opel Meriva, Renault Grand Modus og Ford Fusion. Der kan man med andre ord få et inntrykk av hvor den bilen vil ligge.

Den ser bra ut, fronten er litt uvanlig fordi frontruten på en måte er delt i tre, med to smale stolper som fører store sidefelt sammen med selve frontruta.

Jeg spurte designerne hva de syntes selv, men verken Frederic Duvernier som hadde gjort eksteriøret, eller Andreas Stump som var interiørhøvding skjønte vel egentlig hva jeg snakket om. De viste skisser som var dater ’04 og var ferdige med dette for lenge siden. Nå befant de seg et sted i 2012. Men vi andre syntes de hadde gjort en god jobb.

Ikke for oss
I hvilken grad det hjelper oss er vanskelig å si, for foreløpig er det ikke sikkert av Norge og Sverige får en eneste en av de 110.000 stykkene som skal produseres årlig ved fabrikken i Trnava i Slovakia. Men forhåpentlig er grunnen til at det ikke er bestemt noe om import at den nye skandinaviske importorganisasjonen ennå ikke er helt på plass.

Det ville være helt utrolig om ikke en bil som kan gi et skikkelig volum skulle hjelpe Citroën med å få tilbake litt større markedsandel.

Og her har du motorer fra Europamesteren i lavutslipp, du har en vekt på under 1300 kg og du kan få ganske lavt hk-tall – så avgiftene burde ikke bli noe hinder.

Rommelig
Og med mål på litt over 4 meter i lengden, 173 cm i bredden og ca 160 oppover høres det jo praktisk og kompakt ut. Samtidig som jeg kan love god benplass i alle ender (akselavstanden er på 254 cm) og en bagasjeplass på 500 liter under hattehyllen – eller 1500 liter når vi laster frem til forsetene og oppunder taket.

Når den samtidig har et førsteklasses interiør høres den ut som en opplagt segmentleder. I et segment som ikke finnes. 

Det er ingen grunn til at den ikke skulle kjøre bra heller.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: