Den lille Picasso
For fulle fanfarer presenterte Citroën sin nye, lille boks i Paris i går. Egentlig skjønte jeg ikke hvorfor Citroën brukte mange penger for å kalle sin nye MPV for Picasso da den endelig ble vist i 2003, (5 år etter at konseptet var presentert). For noe av det jeg liker best med salige (?) Pablo er det han sier om at ”jeg er en klovn som har forstått den tiden jeg lever i og som har klart å karre til meg alt jeg kunne klare på grunn av idiotiet, grådigheten og forfengeligheten til mine samtidige”. Kanskje ikke akkurat et passende markedsføringsslogan for en bilfabrikk Picasso står Stapp full av lekre detaljer, ekstremt fleksible seteløsninger, enormt bagasjerom, lekre små ting som at det ikke bare er utfellbare brett i forseteryggen, men de er også utstyrt med individuelle leselamper. Ingen konkurrenter Den ser bra ut, fronten er litt uvanlig fordi frontruten på en måte er delt i tre, med to smale stolper som fører store sidefelt sammen med selve frontruta. Jeg spurte designerne hva de syntes selv, men verken Frederic Duvernier som hadde gjort eksteriøret, eller Andreas Stump som var interiørhøvding skjønte vel egentlig hva jeg snakket om. De viste skisser som var dater ’04 og var ferdige med dette for lenge siden. Nå befant de seg et sted i 2012. Men vi andre syntes de hadde gjort en god jobb. Ikke for oss Det ville være helt utrolig om ikke en bil som kan gi et skikkelig volum skulle hjelpe Citroën med å få tilbake litt større markedsandel. Og her har du motorer fra Europamesteren i lavutslipp, du har en vekt på under 1300 kg og du kan få ganske lavt hk-tall – så avgiftene burde ikke bli noe hinder. Rommelig Når den samtidig har et førsteklasses interiør høres den ut som en opplagt segmentleder. I et segment som ikke finnes. Det er ingen grunn til at den ikke skulle kjøre bra heller. |