[]
[] [firmabil.no] []

Renaults Paris-dessert


Jon Winding-Sørensen



Det er klart at etter Peugeots og Citroëns konseptbiler foran Paris måtte Renault også komme frem med sin.

Jeg vet ikke hvorfor, men det er kanskje på grunn av en hyggelig herre med fornavn Harry, at jeg forbinder Ondelios med svensk trekkspillmusikk. 

Er det noe som ikke likner på et svensk trekkspill så er det imidlertid Ondelios (og nå ser jeg, det rimer jo ikke en gang på Brandelius) som altså er navnet på Renaults show-stopper til Parisutstillingen.

Hybrid-drevet lang-strekk reiselimousine er vel kortversjonen her.

Bølge
Og se litt nærmere på den så ser du at her begynner det å bli langstrakte kurver, som på Mazdas forskjellige konsepter. Derfor navnet selvfølgelig – Onde betyr bølge på fransk.

Bilen er stor – 160 cm høy og tre ganger så lang. Med dører som er festet i taket og som er så brede at de betjener begge seterekkene. Slike har vi sett derfra før, sist på Mégane Coupé i Genève for et halvt år siden, men også Nepta fra Paris i 2006 (hvem husker vel så langt tilbake?)  var inne på akkurat det samme. Kan det være at de kommer til å forsøke seg med slike på alvor om en stund?

Aerodynamisk
Renault forteller at de er nede på 0,29 i luftmotstandskoeffisient der til og med felger, nav og dekksider er med aerodynamisk utformet. Denne verdien er sikkert med på å holde reiseforbruket såpass lavt som 0,45 l/mil. Dette vil vise seg å tilsvare 120 g CO2 pr. km – utrolig for en bil tyskerne sier de ikke kan bygge dersom utslippsgrensene blir så lave.

Men hybridpakka bidrar nok også. En to-liters firer-diesel pluss to el-motorer på 20 kW hver gir til sammen 258 hk. El-motorene mates fra li-io-batterier som måler 40 liter og veier 50 kg.

Luksus
Men glem det tekniske. Det er luksusinteriøret som er det det legges størst vekt på. Full multimediapakke for hver av de fem setene – det sjette setet er beregnet på føreren som bør ha oppmerksomheten andre steder.

Panoramatak som på umerkelig vis glir over i karosseriet, individuelt regulerbare stoler og dyktig støydemping skal gjøre dette til et skikkelig alternativ til Paris-Nice-expressen på skinner.

Det er den trofaste samarbeidspartneren G Studio som har bygget konseptbilen og der hard e regnet seg frem til at med produksjonsstandard vil den veie 1450 kg. I dagens miljø er dette faktisk også meget imponerende.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: