[]
[] [firmabil.no] []

Peugeots Paris-collage


Terje Ringen



Vi har allerede møtt de elegante linjene i Peugeot RC, men den store franske produsentene viser flere konsepter på hjemmebane.

Nær samlebåndet?
Prologue er gjerne opptakten til noe som er nært forstående, og konseptbilen som bærer navnet inneholder nye ideer som nok er nær produksjonsklare. Form og linjeføring er en sak, noe annet er den hybride drivlinjen som setter Prologue i bevegelse.

Drivlinjen varter opp med hele 200 hk men skal være så effektiv at den bare slipper ut 109 gram CO2 per kilometer – et nivå mange småbiler sliter med å konkurrere mot. Den kan også kjøres utslippsfritt på elektrisk motor over kortere avstander.

Ifølge Peugeot skjuler også bilen en rekke fleksible løsninger og avansert teknologi.

Og vi tror dem når de legger til at dette er en bil som kan realiseres innen kort tid – en positiv respons på Paris-utstillingen er nok det som skal til for å sette hjulene i sving.

Her kan du lese om Peugeot RC

En annen Paris-debut er 308 CC

På banen
Peugeot var nær ved å vinne årets 24-timersløp på Le Mans, men igjen trakk Audi det lengste strået.

Derfor tenker teamet stadig i nye baner, og kanskje er 908 HY bilen som kan få dem først over målstreken i den krevende utholdenhetsprøven i Frankrike.

Våpnene 908 HY benytter seg av er batteripakker og elektromotorer som reduserer forbruket samtidig som effekten økes.

Ekstra energi hentes både under nedbremsing og kjøring, og en runde på Le Mans kan gi mellom 20 og 30 sekunder gjenvinnbar energi som kan benyttes til å gi bilen 80 ekstra hester i et tilsvarende tidsrom.

Alternativt kan energien lagres for å redusere forbruk og antall depotstopp.

For at bilen skal bli godkjent for bruk på Le Mans kreves endringer i regelverket, men de som tilpasset dette til drivstoffgjerrige dieselmotorer bør vel være interesserte i å stimulere til annen alternativ energi også. Tilsvarende teknologi er jo også på vei inn i Formel 1.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: