Hyundais ferskvare
Hyundai har forhåndspresentert flere Paris-nyheter. BilNorge.no var på plass. Oslo-venn Men ingen konseptbil til Paris i år, beklager Thomas Bürkle, Hyundais sjefdesigner i Europa. En svært hyggelig fyr, med gode minner fra Norge. - Før jeg begynte å studere design, tilbrakte jeg mange måneder i Oslo. Da jobbet jeg for et tysk selskap som installerte nytt sceneutstyr på Nasjonalteatret, forteller han. - De øvde om dagen og spilte om kvelden, og vi jobbet om natten. Samme selskap, forresten, som nå leverer utstyret til den nye Operaen deres, så det er klart jeg gjerne kommer tilbake for å se hva de har klart å få til nå. Internasjonal i20 Det meste av det tekniske er utviklet i Korea og bilen skal bygges i India, så her kan vi virkelig snakke om et internasjonalt produkt. Den skal erstatte Getz, har fått en lenger akselavstand på 2525 mm, virker rommelig inni og skal leverers med et utvalg på fire forskjellige trim-nivåer. Fra ”slett-ikke-SÅ-skrapa” til ”virkelig-premium”, slik tendensen er nå. Den kommer først som femdørs, men det skal ikke ta lang tid ut på nyåret før vi også har en firedørs modell. Helt ny plattform og et stort utvalg drivlinjer, både magre bensinmotorer og dieselmotorer med partikkelfiltre over hele linjen skal tilbys. Tenker blått Hyundai kommer forresten med mer blått. En Santa Fe Hybrid der hybrid-teknologien er ganske avansert, utviklet hjemme i Namyang og tilpasset Europa av en stor samarbeidspartner i Tyskland. Den blir presentert som et konsept, men det er ingen tvil om at Hyundai har store ambisjoner om å få hybrider på markedet i løpet av kort tid. Tenker stort - nye ix55 For denne 7-seters superfleksible SUV’en skal ikke leveres i Europa uten loves vi. Mer luksus enn tøffe off-road karakteristikker, bygget på amerikanske Veracruz-plattform, men med meget mer tiltrekkende eksteriør blir den ikke en typisk bestselger i Europa. Tre liter turbo på 240 hk er ikke akkurat det folk står i kø etter nå. 4.000 biler/år i Europa er derfor det forsiktige målet. Sånn sett en fornuftig Hyundai-presentasjon på høstens store bilutstilling. Men til Genève skal vi igjen få en konseptbil. Og den skal få oss til å slå opp øynene, lover Bürkle. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |