[]
[] [firmabil.no] []

Hyundais ferskvare


Jon Winding-Sørensen



Hyundai har forhåndspresentert flere Paris-nyheter. BilNorge.no var på plass.

Oslo-venn
Jeg kommer til å savne konseptbilen fra Hyundai på årets Paris-utstilling. Den de viste der for to år siden, Arnejs, var svært bra. De har hatt en serie gode konsepter i Frankfurt, og har hatt en på hver eneste Genève, siden de begynte å bli voksne.

Men ingen konseptbil til Paris i år, beklager Thomas Bürkle, Hyundais sjefdesigner i Europa. En svært hyggelig fyr, med gode minner fra Norge.

- Før jeg begynte å studere design, tilbrakte jeg mange måneder i Oslo. Da jobbet jeg for et tysk selskap som installerte nytt sceneutstyr på Nasjonalteatret, forteller han.

- De øvde om dagen og spilte om kvelden, og vi jobbet om natten. Samme selskap, forresten, som nå leverer utstyret til den nye Operaen deres, så det er klart jeg gjerne kommer tilbake for å se hva de har klart å få til nå.

Internasjonal i20
Vi kan til gjengjeld allikevel se hva han og hans folk har fått til, på Paris-utstillingen. For i sentrum på standen vil vi finne den nye i20. ”Den første globale Hyundaien som er designet 100 prosent i Europa” forteller han stolt.

Det meste av det tekniske er utviklet i Korea og bilen skal bygges i India, så her kan vi virkelig snakke om et internasjonalt produkt.

Den skal erstatte Getz, har fått en lenger akselavstand på 2525 mm, virker rommelig inni og skal leverers med et utvalg på fire forskjellige trim-nivåer. Fra ”slett-ikke-SÅ-skrapa” til ”virkelig-premium”, slik tendensen er nå.

Den kommer først som femdørs, men det skal ikke ta lang tid ut på nyåret før vi også har en firedørs modell. Helt ny plattform og et stort utvalg drivlinjer, både magre bensinmotorer og dieselmotorer med partikkelfiltre over hele linjen skal tilbys.

Tenker blått
En spesiell modell som de kaller i20 blue, fordi de er så grønn, kommer med en ekstrem 1,4-liters diesel på 90 hester og et utslipp på 99 gram CO2 per kilometer – det vil si et forbruk på 0,375.  Den skal være eminent kjørbar blir vi lovet.

Hyundai kommer forresten med mer blått. En Santa Fe Hybrid der hybrid-teknologien er ganske avansert, utviklet hjemme i Namyang og tilpasset Europa av en stor samarbeidspartner i Tyskland. Den blir presentert som et konsept, men det er ingen tvil om at Hyundai har store ambisjoner om å få hybrider på markedet i løpet av kort tid.

Tenker stort - nye ix55
At de også kommer til å vise store Genesis, 5 meter lang, inntil 4,6-liters V8-motor og 11-kanals, 17-høyttalers LOGIC-anlegg (den kommer også som en kupé) er nok mer et eksperiment for å kunne delta i  Vi-Kan-uken 2008, men den flunkende nye ix55 er derimot klar for markedet rett over nyttår – bare de finner mange nok partikkelfiltre.

For denne 7-seters superfleksible SUV’en skal ikke leveres i Europa uten loves vi.

Mer luksus enn tøffe off-road karakteristikker, bygget på amerikanske Veracruz-plattform, men med meget mer tiltrekkende eksteriør blir den ikke en typisk bestselger i Europa.

Tre liter turbo på 240 hk er ikke akkurat det folk står i kø etter nå. 4.000 biler/år i Europa er derfor det forsiktige målet.

Sånn sett en fornuftig Hyundai-presentasjon på høstens store bilutstilling. Men til Genève skal vi igjen få en konseptbil.  Og den skal få oss til å slå opp øynene, lover Bürkle.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: