Nissan kan også
Nissan vil bruke Paris til å vise at de også behersker forskjellige teknologier. Hemmelig Men vi kan trygt gå ut fra at dette er en 3 pluss 1 (Husker noen hva den opprinnelige konseptmodellen i forkant av Fiat 500 het? Trepiuno - det betyr jo nettopp tre pluss en – som sto i Genève i 2004) akkurat som IQ og den vil nok kunne bli drevet av en ganske konvensjonell drivlinje. Den blir sikkert stapp full av glupe ideer om hvordan man kan maksimere innvendig plass, samtidig som jeg håper intenst at de har bygget en modell som er smalere enn både Smart og IQ. Skal man komme frem i byen hjelper det lite om bilen er kompakt i lengderetningen. Det er hoftebredden som avgjør hvor elegant man kan filtre seg gjennom trafikken. Hva den skal hete aner vi heller ikke. For å følge trenden men allikevel være litt annerledes, kan man jo døpe den Clvr. Mer på gang Den andre utgaven er foreløpig basert på en Infiniti G35. Her dreier det seg om en ren hybrid, men nå har man sagt farvel til samarbeidet med Toyota. Inn kommer li-ion batteripakker, nye elektromotorer og en egen, spesielt utviklet forbrenningsmotor som bokstavlig talt skal kombinere fremdrift og opplading. For her virker det som om de to aggregatene skal jobbe sammen i større grad enn hva som er vanlig på andre kombi-hybrid-utgaver vi har møtt. Sannsynligvis er det vel bare lille Glup (det er jo også et godt navn, men kanskje ikke egnet globalt?) som kommer til Paris. De andre er fremdeles litt for lite dramatiske, og litt for mye forskningsbiler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |