[]
[] [firmabil.no] []

Konkurranse-Maserati


Jon Winding-Sørensen



Maserati har vist en ny GT-klasse-konkurrent. Premieren fant selvfølgelig sted på Monza.

Maserati Corse
MC12 var navnet på den første aktive konkurranse-modellen fra ”Den nye Maserati”. Nå har de kommet med en annen.

Den er basert på Gran Turismo S som debuterte i Genève for et halvt år siden og heter MC til etternavn. 

MC? Maserati Corse, selvfølgelig. Maserati racing.

Den har fått den muskeløkningen som er mulig innenfor reglementet, for her har vi en bil som skal ut i krigen og konkurrere mot de andre i GT-klassen. Dermed kommer det 10 hester mer fra V8-motoren – til sammen 450 hk. Dreiemomentet er økt med 20 og er oppe på 510 Newtonmeter.

Veltebøyle
Det har også skjedd ting med vekten. Det er riktignok hvor mye man har lov til å modifisere i forhold til utgangspunktet, men nye materialer og slik lett slanking har fått vekten ned på 1400 kg.

Bremser, opphengning er det gjort ting med, og slickdekkene står på 18 tommers felger. Skal du sitte på, vil imidlertid den mest åpenbare endringen være at det er en full veltebøyle inni.

Det som imponerer mest er vel at man har klart å lage en racerbil av denne uten å ødelegge den harmoniske Pininfarina-fasongen. Det skulle ikke forundre meg om MC-endringene var tegnet inn allerede da S-modellen var på tegnebrettet.

Ekte Maserati
Spesielt er den nye fronten vellykket. Du ser den mener alvor, virkelig alvor, med de store luftinntakene på siden, samtidig som dette er en koselig Maserati GT-modell.

Det er store åpninger andre steder også, på panseret og bak forhjulene, mens både en stor spoiler bak og utbredda hjulkasser er med på å fortelle at her kommer det noe spesielt. 

Men heldigvis ikke så spesielt at noen er i tvil om at dette er en ekte Maserati.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: