[]
[] [firmabil.no] []

Virkelig Tung Mercedes


Jon Winding-Sørensen



Mercedes-Benz har gjenopplivet Pullman-uttrykket. 4,8 tonn veier den.

Pullman-vogner

Den gamle 600 ble laget i en Pullman-utgave. Men egentlig er Pullman et jernbanevogn-uttrykk. De behagelige luksusvognene som ble brukt i USA i den tiden Wild West-filmer illuderer var Pullman-vogner. I realiteten inneholdt de en komplett leilighet, med salong og soverom, kjøkkenavdeling og plass til tjenerskapet.
 
Det er ikke langt fra at den nye Pullmanmodellen, som Daimler skal vise i Paris, kan beskrives på samme måte.

 

 

 



Omfattende Pansring

Den er riktignok basert på en S-klasse, men med en 115 cm modul innskutt mellom akslene. Det betyr at denne strech-limoen har fått en akselavstand på 4,32 meter og en total lengde på 6,36. Men siden man trenger enda mer plass inni, er taket løftet seks cm og bakruta er mye brattere. 

Disse endringene pluss omfattende pansring gjør at det hele ender på 4,8 tonn, og føreren må ha lastebillappen.

Så mye last får han imidlertid ikke ha i bilen sin – 500 kg går grensen på. 

Kortesje?

Med andre ord: Potentat og hans fete kone i de to bakerste setene, assistent og livlege i setene foran der de sitter med ryggen mot kjøreretningen, sjåfør og livvakt i forsetene, og det er ikke mye bagasje han får plass til da. Men vi må vel forutsette at Ingen Pullman Uten Kortesje.

Fra Stuttgart fortelles det at det allerede er solgt et halvt dusin eksemplarer ”til en pris i den øvre sekssifrede tallrekken”.  Diskresjon er en selvfølge, så hvilke lands utviklingspenger som har gått til dette vet vi ikke ennå, men det blir kjent så snart bilene blir levert. Du gjemmer ikke akkurat bort en slik maskin for TV-kameraene.

Ikke basert på Maybach

Det eneste som vel egentlig er virkelig interessant med denne historien er vel at det er en Mercedes-Benz som blir bygd om til dette formålet, og ikke en Maybach. 

Det, sammen med det faktum at Maybach-produksjonen nå er på en takt som tilsvarer færre enn 300 i år, kan vel tyde på at dette overklassemerket ligger på sotteseng. Ingen kommer til å gråte i begravelsen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: