[]
[] [firmabil.no] []

Nye Soul fra Kia


Jon Winding-Sørensen



Det er ikke bare nye Soul som er ny hos Kia.

"Soul gir frihet"
Kia kommer til å vise ganske mye nytt i Paris. Men den største nyheten blir selvfølgelig produksjons-Soul, som vi møtte som konsept i Genève for et halvt år siden.

Dette er den modellen designsjef Peter Schreyer (ex-Audi) sier skal bli gjennombruddsmodellen som skal markedsføre Kia som et virkelig design-ledet selskap.

Og ikke bare det:

”Soul gir forbrukerne så stor bredde i styling, comfort og utstyrsnivåer at den helt omdefinerer hva vi oppfatter som frihet. Det er en flunkende ny urban bil stapp full av frigjørende ideer, en bil som utfordrer forbrukerne til å ”free your mind”, til å skape følelsesmessige bånd til bilen sin og til å tenke en gang til på alt de vet om Kia”.

Kanskje ikke helt poetisk oversettelse, men omtrent det Hyoung-Keun Lee, en av Kias toppsjefer, får seg til å si foran denne lanseringen.

Snart i salg
Hva vi imidlertid ikke må glemme i begeistringen er at dette er en amerikansk bil, utviklet i Korea og så har den fått den siste finpussen i Europa.

Når bilen er i butikken her hjemme, om ikke alt for lenge, vil man kunne velge mellom 1,6-liters motorer, enten diesel eller bensin, 126 hester for begge drivstofftypene, mens en lav-avgift spesial vil komme med 115 hk.

Seks airbags, fire skivebremser og en ESP tilhører også spesifikasjonene. 

Bilen skal bygges i Korea, og man regner med at Europa skal kunne ta unna 30.000 av de i alt 136.000 som skal bygges hvert år.

Grønn sone
Men i tillegg til Soul-debuten vil Kia-standen inneholde en grønn sone der man vil finne nok en Soul, denne gang med fabrikkens egen hybrid-pakke som blant annet inneholder en trinnløs transmisjon, en 15 kW vekselstrømmotor og regenerativ bremsing. 117 g/km skal utslippsnivået ligge på der.

Cee’d kommer også med en tilsvarende hybrid-pakke, men siden den er mindre enn Soul ender utslippet der på 114 g.

Sportage med brenselcelle vil også være til stede. Den som kommer til Paris er en av fabrikkens rullende laboratorier. Nå er de kommet så langt at bilen har en rekkevidde på 300 km, kan operere i temperaturer godt under null og motoren yter 136 hk ved hjelp av et 152 volts li-ione batteripakke.

Start/stopp-system
Den siste av de grønne er kanskje den vi først vil møte i butikken. Det dreier seg om en cee’d ISG. Bak disse imponerende initialene skjuler det seg ikke noe annet enn Idle Stop Go, det vil si et start/stopp-system som snart er blitt obligatorisk, men som vel bare Mazda har en intelligent oppskrift på, så langt.

Kia forteller at deres system, som inneholder en kompakt dynastarter, vil være på plass på bensinmotorene fra ganske tidlig neste år.  De antyder at man ved hjelp av dette kan skape 15 prosent bensin i typisk bykjøring.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: