[]
[] [firmabil.no] []

Chrysler svarer Volt


Jon Winding-Sørensen



Ikke før viste GM sin serie-Volt, så svarte Chrysler med å hente ned tre forslag fra hylla.

Elbil kommer
Chrysler forteller at de jobbet med en elektrisk produksjonsmodell som skal på markedet i 2010, omtrent samtidig som GM begynner å selge sin 2011-modell Volt. Men hva Chrysler skal presentere er de vel ikke helt sikre på selv, derfor viste de en hel trio av muligheter.

En er ren el-bil, med oppladbare batterier om bord, de to andre grenser over mot hybrider, akkurat som Volt. De to siste modellene ble vist enten som en Jeep eller en Chrysler MPV.

Nå boblet ikke meldingen over av tekniske detaljer, men begge bilene skal ha el-motorer på rundt 250 hk og masse dreiemoment. 

Hvordan transmisjonen er ordnet aner vi foreløpig ikke, men vi kan vel gå ut fra at Jeep’en, i hvert fall, har motorene i hjulene, og en i hvert, slik at den får skikkelige off-road Jeep egenskaper. 

Begge skal ha en avansert li-ion batteripakke, men ikke for noen av dem vet vi noe om hva slags forbrenningsmotor de skal ha som skal brukes til å toppe opp batteriene når de begynner å tørke opp.

Derimot fortelles det at med rundt 30 liter bensin, vil de få en rekkevidde på rundt 650 km.

Underlig
Den tredje bilen er egentlig ganske underlig. Den er utstyrt med noe som ser ut som et modifisert Lotus Europa karosseri og det gjør selvfølgelig at man mistenker Lotus for å ha en finger borti utviklingen av denne, akkurat som de hadde da Tesla-roadsteren ble utviklet.

Denne blir presentert som en ren prestasjonsbombe, med toppfart på 200 km/t og null til hundre på under 5 sekunder.

Man jobber, blir det sagt, for å få til en praktisk rekkevidde på mellom 250 og 300 km. Når du har vært ute og moret deg, vil det ta 4 timer å få batteriene full-ladet igjen.

Siden Chrysler er såpass vage når det gjelder data og planer, og siden meldingen åpenbart kom som et slags ”Vi-kan-også”-svar på Volt, er det tvilsomt om de tar med seg noen av disse til Paris.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: