Produksjons-bremsen på
Nedgang i Kina-salget fortalte vi om. Nå følger Russland etter. De er heller ikke alene. Signaler fra lastebilutstillingen I klartekst ser vi at i juli sank lastebilsalget i Europa med nesten 8 prosent og i august var den ned med 21 prosent. Men også følelsen man fikk på standene i Hannover bekreftet dette bildet ytterligere: Volvo fortalte om en ordrebok som var på halvparten av det den var for et år siden. Scania-sjefen sa at utsiktene var totalt tåkete, ”uansett hvilke prognoser jeg antydet i dag ville jeg angret på dem om noen måneder” sa han til Financial Times. Mercedes regner fremdeles med et større salgstall i år enn i fjor, men forteller at ordretilgangen tørker sakte inn. Og hos MAN var de helt klare på at i hvert fall de mindre kundene nå ville vente et år til før de byttet ut lastebilen sin. Synkende salg av lastebildekk Men fortsetter vi med personbiler er det klare signaler på at også kjempemarkedet Russland, som snart vil gå forbi Tyskland som Europas største, også kjølner. Mens starten på året så måneder som økte med mer enn 50 prosent i forhold til tilsvarende i fjor, endte august bare så vidt over august i fjor. Og slik har det faktisk vært helt siden mars, måned-på-måned økningen blir jevnt lavere. Og i Japan har industridata klart vist (dette er ikke noe fabrikkene snakker høyt om) at der kuttes produksjonen. Åpenbart for å få ned de svulmende lagrene de har både hjemme og i USA, og først og fremst av de store SUV’ene og truckene. Toyota kuttet med hele 17 prosent i august – første gang siden 2001 og de har skrudd ned produksjonen. Nissan og Honda nøyde seg med et produksjonskutt på 5 prosent. Litt mer overskriftsaktig blir det når Toyota også har gitt opp planen om å bli verdens første bilprodusent som selger mer enn 10 millioner biler i løpet av ett helt år. Deres prognoser for 2009 er nå kuttet fra 10,4 mill, til 9,4. Et av problemene er at ingen av produsentene kan regne med Brasil eller India for førstehjelp heller. Også disse to mega-markedene skrumper nemlig for tiden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |