Diesel i Dakar
Vi har sett diesel vinne i rallyløypa, på le Mans og i BTCC. Nå jobber Mitsubishi for en dieselseier i neste års Dakar-løp. Over Atlanteren Og du har kanskje også fått med deg at Mitsubishi har blitt ganske vant til å vinne dette dramatiske løpet (12 ganger er det vel). På Paris-utstillingen forteller de at denne gangen akter de å vinne det på det som Dagens Næringsliv så sjarmerende kaller bunkersolje. De viser en flunkende ny racing-Lancer som skal delta i rallyet. Og den er utstyrt med en V6 motor på 3 liter og (foreløpig) 280 hk. Hjertet i motoren er en nyutviklet to-trinns turbo-pakke, en på hver side av motoren, med en stor og en liten diameter turbin som engasjeres avhengig av turtall og last. Sør-Amerika rundt Det meste av Repsol Mitsubishi Ralliart-lag er basert i Frankrike, under ledelse av en av Mitsubishis tidligere vinnere, Dominique Serieys. De får noe tekniske hjelp fra Japan, men det aller meste som skal til for å delta med 4 lag, 15 følgebiler og et mannskap på 65 finnes i Frankrike. En komplisert rørramme har gitt bilen lang akselavstand og masse innvendig plass. Den spesielle klikk-klakk kassen kommer fra Ricardo, og BF Goodrich har levert noen sett av sine nye lav-energi cross country dekk til lagene. De spesielle BOS-demperne med et enormt justeringsområde er det også sagt mye om. Miljø-satsning Høyt dysetrykk og lavt kompresjonsforhold er to særegenheter, sammen med masse karbon-nøytralt biodiesel-drivstoff i tanken. Store mengder ”grønn” plastikk er for øvrig benyttet i karosseri og interiør. Bilene skal nå ut på omfattende tester før den store prøven blir i den ene FIA-runden, Baja Portalegre, i begynnelsen av november. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |