Qashqai for storfamilien
PRØVEKJØRT: Nissan lanserer Qashqai+2 og satser på å kapre kunder fra nye konkurrenter. Kassasuksess Så stor er interessen at Nissan nå har satt inn et tredje skift ved fabrikken i Sunderland - dermed skal de også ha kapasitet til å spe på med den nye modellvarianten, Qashqai+2. Og selvsagt står tilleggsbetegnelsen for 2 ekstra seter. Skjønt seter – Nissan er raske til å påpeke at disse egner seg best for personer under 150 cm på kortere turer. Det kan vi skrive under på etter å ha prøvesittet tredje seterad som også krever en myk og smidig kropp for å ta seg inn og ut – på tross av ekstra store sidedører bak. Så setene blir nok en nødløsning når barna skal ha med seg noen ekstra kompiser til og fra fritidssysler. Større betydning for mange får nok den ekstra bagasjeplassen – totalt 550 liter - man oppnår når tredje seterad ligger flatt nedfelt i gulvet. Mye nytt Også i høyden er det lagt på 3,8 cm slik at den rager 164 cm over bakken. Bredden er imidlertid de samme 178 cm som på den vanlige Qashqai-modellen. De økte dimensjonene går ikke nevneverdig ut over kjøreegenskapene uten at vi har kunnet sammenligne disse direkte. Bak rattet sitter du høyt som i en SUV eller MPV. Men bilen føles likevel smidig på svingete vei og er lett å manøvrere i trange omgivelser. Motorene i Qashqai+2 er selvsagt de samme som hos lillebror. Fra lansering 22. oktober leveres den med 2,0-litere for bensin og diesel på henholdsvis 140 og 150 hk. Forhjulsdrift er standard, men bilene kan mot pristillegg leveres med drift på alle fire. Øker utvalget Norge er blant de aller beste markeder for Qashqai. Med 2320 registreringer hittil i år (OFV per 29/9-08), ligger Nissan an til å nå sitt salgsmål (iflg. Motorbransjen nr 1/2008) på 3200 biler. Qashqai er også tredje mest solgte bil i kompaktklassen – kun slått av Golf og Auris. Neste år løftes lista til 4200 biler, og av disse forventes 1800 å være den nye +2-modellen. Det er kunder som ellers ville velge en flerbruksbil som skal fristes av Qashqai+2. Naturlige konkurrenter er blant annet VW Touran, Opel Zafira, Toyota Verso og Peugeot 308 SW. Hva blir prisen? Det betyr i så fall startpriser på rundt 260.000 kroner når de små motorene er på plass. HER ER PRISER OG DATA FOR VANLIG QASHQAI Ønsker du firehjulsdrift må du bla opp ytterligere 100.000 siden betingelsen er at du velger en bil med 2,0-liters motor. Vi kommer selvsagt tilbake med priser når disse er klare. Og selvsagt får du en bredere omtale av nye Qashqai+2 og i en høstlig utgave av bladet Bil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |