[]
[] [firmabil.no] []

Potent, med lavt utslipp


Trygve Bæra



To utgaver av Opels nykommer Insignia har sin publikumspremiere under Paris-utstillingen: Insignia ecoFLEX og Insignia Tourer, altså stasjonsvogn.

Fremtid
Ingen av modellene er forventet å komme på markedet før til våren, men våre første kjøreinntrykk av sedanen kan leses her på BilNorge allerede 15. oktober.

LES MER OM INSIGNIA TOURER HER

Insignia ecoFLEX er kompromissløs i den betydning at den ikke står frem i en daff, kraftløs lavprisutgave når den samtidig skal profilere seg som miljøvennlig.

Under panseret finner vi nemlig en 160-hesters turbodiesel, men helt fra grunnen av har Opels ingeniørstab preparert bilen slik at forbruket og utslippet skal holdes så lavt som mulig.

Viktige detaljer
Først og fremst er motoren utstyrt med nyeste teknologi når det gjelder styring av innsprøytings- og forbrenningsprosessen, og dessuten er bilens drivlinje og aerodynamikk konstruert med tanke på lavest mulig drivstofforbruk.

Michelin har utviklet en variant av sitt dekk Primacy HP spesielt for denne bilen med tanke på lav rullemotstand.

Motoren, en 2,0-liters Ecotec-diesel som altså yter 160 hk og har et maksimalt dreiemoment på 350 Newtonmeter, har et CO2-utslipp i underkant av 140 g/km. Den gjør null til hundre unna på 9,5 sekunder og når en toppfart på 218 km/t.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: