[]
[] [firmabil.no] []

Stort press på eco-servietter





I Frankrike er Patrick le Quement bilens yppersteprest. Hans navn er kjent av alle unger i alle hjem, og selv om han har hatt noen misser er det fremdeles han som setter agendaen.

Kommentar: Jon Winding-Sørensen

Guruer
Det finnes to viseutenriksministere. Begge med store, luftige lokaler, og begge med Muddy-musikk før vi kan snakke kraft.

Men så har vi to viseyppersteprester. Jean Paul Ploué og, på Peugeot-siden Jerome Gallix. Den siste kanskje minst, fordi han hadde vært kortest på toppen. Disse to er nemlig sidestilt som sjef for design hos henholdsvis Citroën og Peugeot.

Gallix er en gammel Peugeot-mann, men i 1995 forlot han selskapet for å starte sitt eget, Artware. I 2002 solgte han seg ut derfra og gikk tilbake til Peugeot som vise-sjef, men med klare utsikter om å bli general når Geerard Welter trakk seg og han skulle bli overordnet.

I 2002 kunne Gallix begynne å ta på seg sjefsluen, Welter trakk seg tilbake, og det begynte å ane oss konturene av en ny Peugeot styling-retning.

Ser fremover
Det er vel ikke tvil om at dagens outrerte gap kan ha skremt noen kunder langt unna. Med i et par av de konseptene som debuterer på Paris-utstillingen i dag, legges det viktige føringer for Peugeots designspråk 20 år fremover.

Det er med andre ord ikke så rart at journalistene har stått i kø for å intervjue Peugeots ganske ferske designsjef, nå som han forteller hva han står for.

Problemet er at han kommer ikke til å være der til avtalt tid.

Skru tilbake…
…til sent i går kveld, da jeg var innom Mazda. Der begynte jeg å snakke med Alain Grandjean. Det er han som er hovedeier av Artword, et Paris-firma som er blant verdens ledende i å produsere prototyper og konseptbiler.

Vi snakket ikke om bilen, men om Artware. Om modeller de hadde gjort. Om hvor fin denne drømmebilen var. Om hva man faktisk kan få for 1 ½ million Euro.

Om hvor digitalt selskapet ordner. Om at de har litt over 30 fast ansatte, men blir mange flere når det er store prosjekter. Om at nå blir det kanskje nærmere kontakt med gamle eiere allikevel.

For det vise seg altså, dagen før den store, viktige bilutstillingen i Paris, at Peugeot forteller at Jerome Gallix har avsluttet sitt engasjement – eller hva det heter. Fått sparken, virker ikke direkte usannsynlig.

Og samtidig fortelles man at Citroëns designsjef, Jean Paul Plouér ”foreløpig” også skal overta ledelsen for Peugeot design.

De av dere som synes dette høres ut som en virkelig maktkamp blant forfengelige primadonnaer er, skal vi si, ikke alene her i verden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: