[]
[] [firmabil.no] []

Åpen nytelse fra Lexus


Terje Ringen



Lexus lanserer IS 250C på Paris-utstilling. Den skal på markedet innen neste sommer.

Følger tradisjonen
Under panseret finner vi samme motor som i IS 250 sedan – en 2,5-liters V6 god for 208 hk og et maks dreiemoment på 252 Newtonmeter. Nå er ikke Lexus spesielt meddelsomme med hensyn til tekniske data i denne omgangen, men sedanen gjør null til hundre på 8,4 sekunder og har en toppfart på 225 km/t. Omtrent i samme gata vil nok denne modellen ligge.

Bilen er utstyrt med 6-trinns automatkasse og er stivet opp kraftig sammenlignet med sedanen. Den er også utstyrt med et stivere understell. Lexus påstår at støynivået skal være som i sedanen når du kjører med taket på.

Kjapp omkledning
Og apropos tak – det er laget av aluminium i tre deler og skal være raskest i klassen. 20 sekunder tar prosessen fra cabriolet til coupé og vice versa.

Selv når taket kjøres av på varme dager, skal bilen ha et anstendig bagasjerom med enkel adkomst. Taket pakkes til en kompakt enhet og bilens bakre overheng er derfor bare vokst med 50 mm.

Adkomsten til de to separate baksetene skal også være akseptabel takket være dører som er 30 cm bredere enn de på sedanen.

Mye nytt
Det er bare panser, hovedlykter, dørhåndtak og speilhus 250 C deler med sedanen – alle andre karosserideler er redesignet for å være i optimal harmoni med den nye takkonstruksjonen.

Både klimaanlegg og lydanlegg er tilpasset bilens egenskaper, og begge deler skal fungere bra enten du kjører åpent eller lukket. Det avanserte Mark Levinson-anlegget sørger blant annet for ekstra punch i bassen når du kjører åpent.

Bilen er utstyrt med samme aktive og passive sikkerhetsutstyr som sedanen, og Lexus forventer at den vil oppnå fem stjerner hos EuroNCAP i frontkollisjon. En naturlig konkurrent til modellen blir BMW 3-serie cabriolet som har en tilsvarende takløsning. Så blir det jo interessant å se hva Audi velger for sin A5 Cabriolet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: