[]
[] [firmabil.no] []

Kamp mot "dekkpirater"


Trygve Bæra



Såkalt gråimport eller parallell import er et voksende problem i dekkbransjen. Goodyear Dunlop skjerper kampen mot det de betegner som "dekkpirater".

Ekspertteam
Omsetning av parallelt importerte dekk betyr at forbrukernes sikkerhet og juridiske rettigheter blir satt til side. Goodyear Dunlop utvider nå sin kampanje for å slå hardt ned på forhandlere, formidlere og grossister som selv importerer produkter for salg på selskapets europeiske markeder. Et ekspertteam er opprettet for å spore dekksalg som bryter selskapets rettigheter.

Parallell import defineres av produsenten som et produkt som kanskje ikke bryter noen lov eller krenker noen rettigheter i eksportlandet, men som, når det importeres til EU, krenker varemerke-, design- eller patentrettigheter eller bryter andre gjeldende lover, for eksempel konkurranselovgivningen innenfor EU.

– Hvis dekkforhandlere i Norge tilbys dekk fra land utenfor Europa til svært lave priser, er det grunn til å være oppmerksom, sier Dario Vicario, administrerende direktør for Goodyear Dunlop Nordic.

Vurderer søksmål
Han peker på at produktene godt kan være fra Goodyear eller Dunlop, men det selgende selskapet har kanskje ikke rett til å selge på våre markeder. Dessuten kan forbrukeres rettigheter svekkes, fordi det er mulig at dekkene som selges ikke oppfyller europeiske krav, og dermed ikke er egnet for europeiske veier og klimaforhold.

Selskapet har opprettet et team med regionale juridiske eksperter som skal overvåke kjøp og salg i Norge og andre europeiske land når det gjelder konsernets merkevarer – det vil si Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava og Debica.

Hvis en egnet sak kommer opp, vil selskapet gå til søksmål som kan føre til at det importerende selskapet må betale erstatning, destruere lagerbeholdning, avsløre leverandørkjeden for det aktuelle produktet og slutte å handle med slike produkter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: