[]
[] [firmabil.no] []

Fransk elbil fra Pininfarina


Jon Winding-Sørensen



Denne skal produseres, sier Pininfarina og Bolloré.

Allsidig
Bolloré har vi møtt før (KLIKK HER FOR Å LESE). En fransk gigant med interesser i mye – ikke minst olje – som ble interessert i biler for noen år siden.

De bygde en forsøksbil som du kan lese om her og begynte fort å gå på ivrig jakt etter noen som kunne hjelpe med produksjonen.

Nå er jakten for lengst over, for jegeren har ikke bare funnet en produsent, han har funnet en produsent som kan levere det hele. En ny firedørs, femseters bil har han tegnet og bygget, konstruksjonsarbeidet kan han gjøre, og han tar seg av all testing og utprøving.

Sammen har Pininfarina og Bolloré dannet et felles selskap som skal stå for produksjon og markedsføring av den nye Bo – som bilen skal hete. (Legg merke til at o’en står oppe, slik at det blir B i nullte.)

Bolloré har selskapet som i første rekke har utviklet Li-Ione-batteripakken, som er plassert dypt inne mellom chassis-vangene. Der tar den ingen plass og sørger samtidig for et lavt tyngdepunkt. De har en tetthet på 100 Wh/kg eller 100 Wh/liter – begge verdiene påstås å være meget bra. At de har en levetid tilsvarende 200.000 kilometer, ødelegger heller ikke.

Praktisk
Takket være et avansert oppbevaringssystem, der de for eksempel kan hente inn energien fra bremsingen, snakkes det om at denne bilen har en rekkevidde på mer enn 250 km. Hastigheten er på 130 km/t.

Bilen er stappfull av superkondensatorer, til å samle opp overskuddstrøm i. Og taket og store deler av panseret er dekket av effektive solcellepaneler.

Bilen skal i forsiktig produksjon i begynnelsen av 2009 og skal så bygges opp, gradvis,  avhengig av tilgangen på de spesielle batteriene. 

Hvor langt er forresten den Porsche-tegnede Geneve-2008-Think’en kommet (LES MER HER)? Det begynner å bli ganske mange andre forslag til samme type bil nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: