[]
[] [firmabil.no] []

CO2-smell for verstinger


Terje Ringen



I regjeringens forslag til nye bilavgifter legges det større vekt på CO2-utslippet enn i dagens system. Det kan skru prisen kraftig til vers for de største og de raskeste bilene.

Smell for Bond-bil
Er du en av de fem i Norge som har kjøpt en ny Aston Martin i år, kan du prise deg lykkelig for at ikke du utsatte den avgjørelsen. Dersom regjeringen forslag til nye bilavgifter vedtas, stiger nemlig avgiften på de britiske sportsbilene med inntil 207.000 kroner.

Når en stor del av kundegruppen for slike biler i tillegg går på en børssmell om dagen, kan det se mørkt ut for salg av dyre sportsbiler fra neste år. CO2-utslipp på 421 gram per kilometer er ganske langt unna det regjeringen definerer som miljøbiler.

Dyrt å kjøre stort
Andre tapere ved en eventuell omlegging er store biler med kraftige motorer. En Mercedes R63 AMG får for eksempel ekstra avgifter på 177.000 kroner mens Staten vil ha kr 160.000 ekstra for en kompressormatet Range Rover 4,2 V8.

Porsche Cayenne Turbo er også blant bilene som kommer dårligst ut. Her øker avgiften med 146.000.

Går du i tanker om å anskaffe en BMW M5 kan det være smart å handle før årsskiftet. Det kan spare deg for drøyt 130.000 kroner i avgifter. Omtrent det samme blir avgiftshoppet for en Audi A8 6,0 quattro tiptronic.

SE ALLE ENDRINGENE I VÅR AVGIFTSKALKULATOR

LES OM REGJERINGENS FORSLAG TIL NYE AVGIFTER HER


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: