[]
[] [firmabil.no] []

Økonomi-Laguna


Tekst og foto: Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKKET: Stikkord: Bilmodeller som er finjustert for å spare drivstoff. Renaults svar kalles eco2.

I tiden
I tidens ånd har Renault kommet med en økonomiutgave av Laguna, økonomi i betydningen drivstoffgjerrig, under betegnelsen Renault eco2.

En forutsetning for å komme inn under eco2-paraplyen er at CO2-utslippet ligger under 140 g/km, og med sine 139 g/km sniker Laguna seg akkurat under grensen.

Motoren, som jo er en vesentlig komponent når det gjelder å spare drivstoff, er Renault/Nissans velkjente 1,5-liter dieselmotor med 109 hk kombinert med sekstrinns manuell gearkasse.

Dette er ikke den mest stillegående dieselmotoren på markedet, men ved normale landveishastigheter er ikke støy noe tema.

Tilstrekkelig
Motoren må ha turtall på minst 1500 o/min. før den har noe å by på, men sammen med en gear-indikator på instrumentpanelet, som viser med piler om du bør sjalte opp eller ned, fungerer dette i tilstrekkelig grad til å tilfredsstille eco-tittelen.

For å oppnå lav rullemotstand er det valgt dekk av typen Michelin Primacy HP. Laguna byr på et hjuloppheng i kombinasjon med 17-tommere og 50-profil dekk som fungerer fint ved normal kjøring. Når bilen utfordres med mer krevende rattbevegelser, blir det litt for mykt til å gi full tillit.

I dagens drakt kom Laguna på markedet her hjemme i januar i år, en drakt som bare har fått en forsiktig endring i design fra forgjengeren, mens interiøret må sies å være mer særpreget.

Sikker
Forgjengeren var banebrytende på området sikkerhet ved å være den første bilen som fikk fem stjerner i NCAP-testen, og også den nye Laguna viser meget god score for sin sikkerhet, nemlig 36 av 37 mulige poeng i NCAP-testen. Ekstra kollisjonsputer kan leveres i baksetet, slik at totalt antall kan kommer opp i åtte.

Det er meget akseptabel benplass i baksetet, og også i førersetets lengderetning er det rikelig reguleringsmonn.

Førersetet har en sittepute som er litt snau i lengden, mens sidestøtten i ryggen er meget god.

Høyrebenet får dårlig sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming. Bagasjevolumet ligger midt på treet, selv om det har vokst med drøyt 30 liter fra forgjengeren. Bredden mellom hjulhusene er heller ikke den beste.

Renault Laguna Sport Tourer 1.5 dCi eco2 Dynamique

Pris: kr. 311.800

Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1461 ccm. 81 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240 Nm v/2000 o/min

LxBxH: 480 x 181 x 145 cm

Akselavstand: 275,6 cm

Egenvekt m/fører: 1482 kg

Nyttelast: 475 kg

Maks. tilhengervekt: 1300 kg

Bagasjerom: 508 liter (VDA)

Dekk: 215/50 R17

Aks. 0 - 100 km/t: 12,3 sek

Toppfart:   187 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,53 l/mil

CO2-utslipp:  139 g/km

 

+

Høy sikkerhet. Relativt gunstig CO2-utslipp, men ingen avgiftsvinner.

Krever turtall, unngå impulsive forbikjøringer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: