[]
[] [firmabil.no] []

Hyper-trike fra Peugeot


Jon Winding-Sørensen



Peugeot har tidligere vist oss noen ganske hårreisende Quads på bilutstillingen i Paris. Nå hadde de fjernet et hjul og viste en trehjuls hybrid-scooter.

Ekte hybrid
Peugeot har jo drevet med sykler og motorsykler siden før tidenes morgen, så de har all rett til å fortsette med det. Og siden dette siste eksemplaret ligger midt mellom en bil og en motorsykkel, får vi la dem få lov til å bringe den inn i et bilmiljø.

Dette er en skikkelig hybrid, med en 125 ccm kompressormotor på 20 hk som både drar bakhjulet og en generator som lader batterier som drar to el-motorer, hver på 4,5 hk, en i hvert forhjul. 

Den kan da selvsagt kjøres enten med bare forbrenningsmotor, eller bare med el-motorene, eller bare med alle motorene samtidig. Med full eksos avgir den allikevel under 50 g CO2 pr. km. Det er ikke noen mekanisk forbindelse mellom el-hjulene og bakhjulene. Når alle driver samtidig retter forhjulene seg elektronisk etter hastigheten på det automatgearede bakhjulet.

Bildetaljer
ABS og stop/start hører med, og av andre bildetaljer kan det nevnes at det er Peugeots bildesignere som har gitt form til denne nette maskinen.

Det får ikke hjelpe at den kanskje likner litt på det gamle Bertone-skallet til den lille BMW-scooteren, men ser man nærmere etter er det åpenbart at denne er et par lysår mer moderne.

Det var ikke noe lenkesystem foran som tyder på at denne tilter den riktige veien, men med bare 65 cm sporvidde foran burde det ikke være noen sak å få den opp på to når man ønsker litt mc-følelse.

Peugeot forteller at denne følger i fabrikkens eco-mc-hjulspor. Allerede i 1996 hadde de sin første elektriske scooter på markedet, minner de oss på.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: