[]
[] [firmabil.no] []

Radikal Venturi


Jon Winding-Sørensen



Jeg har ofte sagt at jeg liker Venturi. Nå liker jeg dem enda bedre. Deres siste modell er like meget fransk 30-talls eleganse, Le Mans i 50-årene og ekstrem futurisme.

Nytte av Michelin
Jeg antydet vel på forhånd at den nye Venturien, som debuterte på Parisutstillingen, ville dra stor nytte av geni-hjulet til Michelin. Det er verdt en hel bok alene – et hjul som nesten ikke veier noe, men der du finner en elmotor for fremdrift pluss en elmotor for den aktive fjæringen inne i hver lille felg.

Hvert hjul er altså både drivende og fjærende. Tenk hva det gjør for en chassis-ingeniør. Han behøver bare lage en stiv plate der han monterer et hjul – helt stivt – fast i hvert hjørne. Og derved har han både opphengning og drivlinje. 

Egentlig behøver han ikke styre ved å dreie på noen av hjulene heller - retningsforandring kan organiseres ved å la et hjul dreie litt fortere enn de på den andre siden en liten stund.

Nye Volage
Men på den nye Volage finnes det gammeldags styring. Der stopper imidlertid all likhet med bilen du har stående nede på gata. ”Aktivt hjul” betyr at nå er resten av bilen på vei inn i den digitale tidsregningen.
Du ser det på bilen også.

Mens Venturi Fetish, som nå produseres i meget lavt volum på ”fabrikken” i Monaco – før den nye ordentlige fabrikken åpner i Sable-sur-Sarthe en gang neste år – er en forholdsvis konvensjonell 2-seters roadster med forholdsvis konvensjonell el-drift, er Volage en hyperradikal toseter med et kuppelformet tak som minner om noen av de nydeligste ”strømlinje”-karosseriene på franske nobel-merker fra 30-årene.

Futuristisk
Samtidig som man godt kan se den for seg konkurrere i en av de mindre klassene på Le Mans i 50-årene. Samtidig som dette vel er den mest futuristiske bilen i Paris i år.

”Her har jeg kunnet designe den andre veien”, sier Sacha Lakic, ingeniør som har designet det meste, fra spisestoler til hårete motorsykler. ”I og med at her trenger vi ikke plass til store motorer og masse opphengning har jeg kunnet bruke de hulrommene som dermed oppstår som designelementer. Jeg har designet med subtraksjon i stedet for å legge på”.

Lav vekt
Han har vel også hjulpet de virkelige konstruktørene litt med å holde vekten nede. Inklusive en batteripakke på 350 kg (45 kWh) veier det hele bare litt over 1000 kg. Toppfarten er begrenset til 150 km/t – men på veien dit krysser du 100 km/t allerede ette snaue fem sekunder.

Når du er ferdig med de øvelsene – fabrikken antyder at du kan klare 320 km ved jevne 90 km/t – bruker du 4 timer på å lade den opp 80%.
Akkurat nok tid til en god lunch og så en liten lur til å sove av seg de verste virkningene av den, spør du meg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: