Radikal Venturi
Jeg har ofte sagt at jeg liker Venturi. Nå liker jeg dem enda bedre. Deres siste modell er like meget fransk 30-talls eleganse, Le Mans i 50-årene og ekstrem futurisme. Nytte av Michelin Hvert hjul er altså både drivende og fjærende. Tenk hva det gjør for en chassis-ingeniør. Han behøver bare lage en stiv plate der han monterer et hjul – helt stivt – fast i hvert hjørne. Og derved har han både opphengning og drivlinje. Egentlig behøver han ikke styre ved å dreie på noen av hjulene heller - retningsforandring kan organiseres ved å la et hjul dreie litt fortere enn de på den andre siden en liten stund. Nye Volage Mens Venturi Fetish, som nå produseres i meget lavt volum på ”fabrikken” i Monaco – før den nye ordentlige fabrikken åpner i Sable-sur-Sarthe en gang neste år – er en forholdsvis konvensjonell 2-seters roadster med forholdsvis konvensjonell el-drift, er Volage en hyperradikal toseter med et kuppelformet tak som minner om noen av de nydeligste ”strømlinje”-karosseriene på franske nobel-merker fra 30-årene. Futuristisk ”Her har jeg kunnet designe den andre veien”, sier Sacha Lakic, ingeniør som har designet det meste, fra spisestoler til hårete motorsykler. ”I og med at her trenger vi ikke plass til store motorer og masse opphengning har jeg kunnet bruke de hulrommene som dermed oppstår som designelementer. Jeg har designet med subtraksjon i stedet for å legge på”. Lav vekt Når du er ferdig med de øvelsene – fabrikken antyder at du kan klare 320 km ved jevne 90 km/t – bruker du 4 timer på å lade den opp 80%. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |