Ny åpning for Saab
Saab feirer 25 år som åpen, med et nytt prinsipp for åpent. 900 Convertible En fantastisk konstruksjon som etter hvert inkluderer 26 meter hydrauliske rør og slanger som til dels jobber med 140 bar og 99,999 prosent nøyaktighet når den fremre rammedelen beveger seg hele to meter fra bagasjerommet til festepunktene på A-stolpene. Nå så ikke den nye 9-X Air like komplisert ut. Her har vi riktignok noen kompliserte C-stolper helt bakerst, men selve taket er en slags el-drevet rullgardin i canvas. Patentsøkt, og umiddelbart virker det like smart som de kanvas-konstruksjonene Colin Chapman dukket opp med på Lotus 11 da Le Mans myndighetene plutselig skulle ha tak over bilene for et par runder. Barchetta Dette er en barchetta i beste betydning – se bare hvordan vinduslinjen synker bakover mot hekken. Jeg vet ikke hvor mange små spesial-Fiater som dyrket denne stilen. Få gjorde det så vellykket som her. Sammen med profilen er det interiøret jeg festet meg ved. Nøkternt og iskaldt klart, akkurat som Erik Rokkes interiør i Aero-X fra Genève i fjor. Denne gangen er dashbordet utført i samarbeid med Sony Ericsson, hvilket selvfølgelig vil si, blant annet, en masse Bluetooth-muligheter. Minst like interessant er det imidlertid at midtkonsollen er borte – et signal om hva vi kan vente når Saab neste gang viser oss noe vi må ta på alvor igjen. En ny produksjonsmodell. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |