[]
[] [firmabil.no] []

El-bil fra Sør-Afrika


Jon Winding-Sørensen



Sør-Afrika hører vi ikke ofte om i bilsammenheng. Paris viste imidlertid en spennende el-bil derfra.

Design
Det som gjorde at jeg bråstoppet var designen. For meg kunne den hatt en en-sylindret to-takter, eller brukt en radikal atom-kompressor – akkurat da var det bare designen.

Uhyre kompetent, antydninger av svært moderne uten å være skremmende radikal, og en harmoni over det hele som fortalte klart at denne pennen var ført av en proff hånd.

Jaguar-røtter
Ganske riktig. Keith Helfet heter mannen, og i hvert fall burde medlemmene av Norsk Jaguar Klubb kjenne navnet. Han gikk faktisk i (Design)lære hos den gamle mester og Jaguar-grunnlegger, Sir William Lyons, før han fikk sin formelle utdannelse på Royal College of Art og etter det har han blant annet gjort XK8, XK180, XJ220 og F-Type konseptbilen fra Detroit 2000.

I 1993 startet han sitt eget designfirma som spesialiserte seg på medisinsk utstyr og først og fremst MRI scannere. Men som sør-afrikaner var det kanskje naturlig at han ble oppsøkt av en gjeng sør-afrikanere som hadde satt i gang utvikling av en lokal el-bil.

Joule
Det er den som ble presentert i Paris nå. Optimal Energy heter selskapet bak, det ble stiftet i 2005 og de fant fort ut at de skulle kalle produktet sitt for Joule.

Alle dere der ute vet selvfølgelig at Joule er oppkalt etter James Prescott Joule og at etternavnet hans er betegnelsen for energi, eller kall det gjerne ’utført arbeid’ i den forstand at 1 Joule er det samme som 1 Nm. Men av en eller annen grunn brukes vel Joule oftere i strøm-sammenheng enn når vi snakker mekanisk innsats.

Plugg inn
Uansett. dette er en ren plugg-inn bil med batteripakker som gir inntil 400 km rekkevidde.

Batteriene er gjemt unna i spesielle bokser under det flate gulvet, slik at innvendig arkitektur blir rent stuegulv for de fire det er plass til.

Det er mulighet for to forskjellige drivsystemer. Et har en asynkron motor som driver forhjulene gjennom en reduksjonskasse. Det andre systemet bruker motorer i navet og da kan man selv velge om man vil ha firehjulsdrift, eller – hvis ikke – om man vil ha forhjulene eller bakhjulene drevne.

Overskuddskraft
I utviklingsfasen har man jobbet tett sammen med ESKOM, som åpenbart er strømleverandør i landet, som skal sørge for infrastrukturen og som sier at med bruk av overskuddskraft om natta, er det strøm nok til mange millioner slike biler før man må bygge ut nettet.

Bilen skal i produksjon i Gauteng-provinsen og få minst 50 % lokalt innhold. Den skal selges i de store sentra, Gauteng, Cape Town, Durban og være klar i slutten av 2010. Eksporten skal starte etter en innkjøringsperiode, sier de.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: