El-bil fra Sør-Afrika
Sør-Afrika hører vi ikke ofte om i bilsammenheng. Paris viste imidlertid en spennende el-bil derfra. Design Uhyre kompetent, antydninger av svært moderne uten å være skremmende radikal, og en harmoni over det hele som fortalte klart at denne pennen var ført av en proff hånd. Jaguar-røtter I 1993 startet han sitt eget designfirma som spesialiserte seg på medisinsk utstyr og først og fremst MRI scannere. Men som sør-afrikaner var det kanskje naturlig at han ble oppsøkt av en gjeng sør-afrikanere som hadde satt i gang utvikling av en lokal el-bil. Joule Alle dere der ute vet selvfølgelig at Joule er oppkalt etter James Prescott Joule og at etternavnet hans er betegnelsen for energi, eller kall det gjerne ’utført arbeid’ i den forstand at 1 Joule er det samme som 1 Nm. Men av en eller annen grunn brukes vel Joule oftere i strøm-sammenheng enn når vi snakker mekanisk innsats. Plugg inn Batteriene er gjemt unna i spesielle bokser under det flate gulvet, slik at innvendig arkitektur blir rent stuegulv for de fire det er plass til. Det er mulighet for to forskjellige drivsystemer. Et har en asynkron motor som driver forhjulene gjennom en reduksjonskasse. Det andre systemet bruker motorer i navet og da kan man selv velge om man vil ha firehjulsdrift, eller – hvis ikke – om man vil ha forhjulene eller bakhjulene drevne. Overskuddskraft Bilen skal i produksjon i Gauteng-provinsen og få minst 50 % lokalt innhold. Den skal selges i de store sentra, Gauteng, Cape Town, Durban og være klar i slutten av 2010. Eksporten skal starte etter en innkjøringsperiode, sier de. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |