[]
[] [firmabil.no] []

Hårete koreaner


Jon Winding-Sørensen



Hyundai Genesis Coupé har amerikansk gate-kred.

Action
Da Hyundai for første gang viste sin Genesis i todørs form, skjedde det med en skikkelig burn-out, for å slippe unna en hot motorsykkel. Det hele foran det samlede journalistkorps i Los Angeles i fjor.

HER ER GENESIS CONCEPT I LOS ANGELES

Så ble produksjonsmodellen avduket foran New York utstillingen ved påsketider i år. Da var det to stunt-kjørere som gjorde burn outs og skikkelige power-sladder.

SE GENESIS I NEW YORK

Det var litt stillere da den debuterte i Europa. Den bare stor der, på Paris-utstillingen. Dramatisk nok i oransje med svart panser selvfølgelig, men det manglet liksom noe dynamikk.

Selv om det Joel Piaskowski-tegnede karosseriet (Hyundais designstudio i California) tyder på masse dynamikk, hørtes de to USA-premierene morsommere ut.

Avventende
Men så skal da heller ikke denne coupéen til Europa på en stund. Markedet er simpelthen ikke der nå, enten den blir utstyrt med 223-hesters 2-liters turbofireren eller V6-motoren på 3,8 liter med 312 hester. Den kan leveres med mengder av power-options, Brembo på alle fire, eller et Torsen-diff, for eksempel. 

Og på SEMA om en måneds tid vil Street Concepts debutere med en ganske ombygd Genesis Coupé.

Tegningen viser at dette blir en bil med Stealth-stil – litt mer nedtonet enn mange av de konseptene Street Concepts har bygget for folk som Toyo, Kenwood, Mazda og mange andre. Men forhåpentlig med ett og annet trekk fra Lamborghini Reventòn.

Bare så det er klart: denne bakhjulsdrevne bilen skal ikke erstatte Coupéen. Dessuten er den ikke på markedet ennå.

Den kommer til USA til våren og skal da selges som en 2010-modell. Genesis-plattformen er for øvrig helt ny, med en akselavstand rett under 3 meter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: