[]
[] [firmabil.no] []

GTI i multi-millioner


Jon Winding-Sørensen



33 år GTI, og det går mot et volum på 2 millioner med den nyeste utgaven.

Opus 6
Siden den første Golf GTI var bygd på den første Golfen, sier det seg nesten selv at den nyeste GTI, som debuterte på Paris-utstillingen (riktignok offisielt som konsept), er den sjette i rekken. Og akkurat som med Golfen den er basert på, er det ikke direkte åpenbart at denne er så veldig ny. 

Overflatisk betraktet er det eneste GTI-signalet den røde stripen tvers over den slappe fronten, men går man nøyere etter viser det seg snart at det er litt mer. Sett den ved siden av hverdags-broderen, og du ser at det hele er adskillig nærmere jordens overflate. Bilen er senket 22 mm og sammen med solide dekk gir det et litt tettere inntrykk.

De andre målene, bredde og lengde, er imidlertid ikke endret med mer enn milimetere, slik at man må under skallet for virkelig å oppleve forandringene.

Fjærer, dempere og det bakre stab-staget er tilpasset denne bilens spesielle oppgaver, får vi vite. Men det er åpenbart at disse oppgavene ikke er så meget mer bombe, enn de var på forrige opplag.

Fintunet
2 liters turbomotoren er riktignok løftet fra 200 til 210 hester men det er ikke tatt ut i aks, null til hundre tiden er oppgitt til akkurat de samme 6,9 sekundene som før.

Toppfarten er riktignok økt så vidt, til 240 km/t, men de ekstra hestene er åpenbart brukt til å få ned forbruket – jeg har ikke sjekket utvekslingsforholdene, men det er antakelig der vi finner grunnen til identisk aks, men forbruk ned på 0,75.

Med alle generasjoner GTI’er er det samlede produksjonstallet nå oppe på 1,7 millioner. Selv om Golf VII forseres, og ventes på markedet allerede i 2011, er det vel sannsynlig at denne generasjonen klarer 300.000 GTI’er, slik at vi kommer til å passere 2 millioner i løpet av dennes levealder.

På markedet til våren, regner vi med.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: