[]
[] [firmabil.no] []

Firedørs superbil fra Peugeot


Jon Winding-Sørensen



Tro ikke at Lamborghini Estoque var eneste firedørs superbil i Paris.

Pioner
Når vi nå begynner å tenke tilbake, står det vel fast at Peugeot var en av pionerene som åpnet dagens trend mot lav-coupé-aktige firedørs superbiler.

Vi tenker Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, Fisker Karma, årets Lamborghini Estoque, og så glemmer vi Peugeots 908 RC fra Paris i 2006 (som vi også fikk besøk av på Lillestrøm i fjor) og spesielt glemmer vi 907 RC-serien fra Geneve 2002.

HER ER 908 RC

Peugeot var blant dem som åpnet døren for dette nye segmentet som vi nå ser på med enorm spenning.

Først og fremst på grunn av Porsches innsats, men også på grunn av alt det andre som kommer. Lagondaen (LES MER HER) for eksempel, eller hva kan Maserati tenkes å gjøre med sin allerede eksisterende Quattroporte?

Det er to ting verd å merke seg ved årets drømme-Peugeot. Det første er at dette er den første, og altså siste, konseptbilen som Peugeot har tatt frem under ledelse av Jerome Gallix. Peugeots designsjef som tapte en intern maktkamp så dramatisk at han sluttet dagen før bilutstillingen åpnet, og den nye sjefen for Peugeot design, Jean Pierre Ploué som også er sjef for Citroëns designere, ikke hadde noe å si om denne bilen. Utvilsomt en av utstillingens dronninger, men plutselig uten noen til å presentere seg.

Går opp sporet
Det andre er at akkurat som at 907 RC viste frem mange av de trekkene som skulle prege den kommende 407 produksjonsmodellen, sies det at årets konsept har svært mye av den kommende 408 i seg.

I så fall lover det godt for den kommende volum-modellen. Hekken er spesielt vellykket, men også fronten, med fjerne trekk av Audis R8, tyder på at den kommende modellen blir en som ikke er på langt nær så kontroversiell som dagens.

Nå må man imidlertid huske på at det som ser ut som en grill her er tette paneler som er trukket litt tilbake. De virkelige luftinntakene ligger i bakdørene og på taket, for her finner du motoren bak.

Det blir nok ikke tilfelle med 408.

Det er vel heller ikke sikkert at produksjonsmodellen får konseptets hybridløsning med 218 hester fra 1,6-liters bensinmotor i hekken og en 54-hesters el-motor som kan drive forhjulene, matet av Li-ione batterier. 109 g CO2 pr. km er ellers svært løfterike verdier.

En ting til. Det var deilig å se den virkelige bilen i en nydelig matt mørk sølv finish. Mye bedre enn den svarte fargen vi fikk servert den i da bilen ennå var bare en mengde renderinger.

SE VÅR FORHÅNDSOMTALE HER


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: