[]
[] [firmabil.no] []

Den vakreste i Paris


Jon Winding-Sørensen



Vakker kan selvfølgelig alltid diskuteres. Men Citroëns Hypnos kom nok høyt opp på listen til de fleste.

Mange jern i ilden
Han må ha en utrolig kapasitet, Citroëns Carlo Bonzanigo. Italiener selvfølgelig, og med mange år bak seg hos Pininfarina. Men nå en av toppdesignerne hos Citroën.

CITROËN HAR MANGE RARE DRØMMER

I løpet av tre uker traff jeg ham først som en av de hovedansvarlige bak den sobre C3 Picasso. Dernest som en av dem som hadde ledet det speisa arbeidet til japanske Kazanori Yamauchi som hadde endt opp med Playstation/Gran Turismo 5-flippen, Citroëns GT.

En av Paris-utstillingens underligste. (Underlig, fordi den har kostet minst 2 millioner Euro pluss arbeidstid – har de ikke noe bedre å bruke penger og tid på?)

Og så sto han jommen frem som ansvarlig for Hypnos også, utstillingens vakreste.

Og når jeg sier vakker er det ikke i betydningen kjedelig og forutsigbar og klassisk. For den vibrerte av liv og nye tanker og visjoner, men den var samtidig så utrolig riktig at det kan virke som om Bonzanigo og hans folk har oppdaget et slags tredimensjonalt Gyllent Snitt som gjør alt harmonisk.

Unikt
Det er åpenbart at det hele har tatt utgangspunkt i C-Metisse (Paris 2006) og utviklet den videre.

Dersom man skal sette en etikett på den, må det bli noe så enkelt som crossover-coupé-SUV. Med andre ord, noe helt for seg selv.

Noen vil kanskje si at her er det for mange 3D-dekorasjoner på eksteriøret, slik at det hele blir for masete – for meg er dette blitt en skulptur som kan henges på veggen. Og når den kjører vil alle de nydelige detaljene, fra den nye boomerang-logoen til de sabelliknende dekorasjonene på siden, bare gli over hverandre i et uskarpt fartsbilde.

Interiørt er det også stappfult av nye tanker. Leanne Earley og Francois Duris heter de to som vel har levert det mest originale interiøret på denne siden av Walter Gropius.

Regnbue
Det mest iøynefallende er selvfølgelig de fire skall-formede setene som er forskjøvet i forhold til hverandre og som lyser opp i et utrolig regnbuemønster. Selv en meter unna, er det umulig å avgjøre om det er et spesielt lys eller om det er materialet selv som gir denne effekten.

Det viser deg at det er en spesiell lakk som er sprøytet rett på skinnet og så kommer virkningen ved at et spesielt lys blir projisert rett på. Nye muligheter for grafitti-kunstnere sier nå jeg.

Ingen grunn til å nevne dieselhybdrid-løsningen med 200 + 50 hester, eller målene på 490 x 217 x 154 cm eller 22-tommerne eller at i takt med Citroëns stolte tradisjoner skal det nok ikke ta lang tid før de viser denne som en velkjørende prototype.

Akkurat når det gjelder Hypnos er det nok å slå fast at som skulptur var hun på Paris-toppen. Og når det gjelder fantasiske tekniske visjoner lå hun også langt fremme.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: