Fra sært til lekkert
Nå er det åpenbart ikke optimalt å være annerledes og oppsiktsvekkende og ganske bisarr mer. Nå skal man være nydelig. Giugiaro tilbake KLIKK HER FOR Å LESE HVA VI SKREV FØR MESSA Dermed er det ut med Ken Greenley og inn med Torinos Giugiaro Design igjen. Ken Greenley var i sin tid leder for Royal College of Art i London, og derved en som har ledet de fleste av verdens store bildesignere gjennom slutt-utdannelsen. Men også en som tegnet ganske kontroversielle karosserier da SsangYong begynte å ønske seg inn på Europa-markedet. Hans tese var at dersom man var så liten at man ikke kunne dominere ved hjelp av volum, måtte man sørge for å være oppsiktsvekkende. Men fabrikken, som etterhånden er overtatt av SAIC, der S betyr Shanghai, med andre ord kinesisk, har også søkt seg inn i Roligere farvann. De dro til Giugiaro for å få designet Rexton, og nå har de søkt hans sikre strek når de skulle utvikle en ny Europa-beregnet SUV. Compact City Convenience Dermed må det litt mer moderne motor (fremdeles Mercedes?) i bilen når den skal lanseres i Europa ”midt i en ny modelloffensiv” i 2010. Men karosseriet er det ikke nødvendig å gjøre noe med. Det vil holde i mange år – også teknisk. Dette er SsangYongs første selvbærende SUV-konstruksjon. 440 cm lang og med en akselavstand på 264 cm blir dette en modell midt i RAV4, CR-V og Tiguan-mølja. Og med off-road kred – den skal beholde den kjente firehjulsdriften. Det er ikke sagt noe om vekten, men fabrikken presiserer at det arbeides hardt med lav-vekt tankegang, blant annet ved hjelp av masse aluminium i konstruksjonen. Men hva som skjer med de nydelige sedanene de har vist som konsepter tidligere, fikk vi ikke vite noe mer om. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |