[]
[] [firmabil.no] []

Fra sært til lekkert


Jon Winding-Sørensen



Nå er det åpenbart ikke optimalt å være annerledes og oppsiktsvekkende og ganske bisarr mer. Nå skal man være nydelig.

Giugiaro tilbake
Jeg skrev før Paris-utstillingen, da jeg ennå bare hadde sett dårlige bilder av C 200, at nå har det skjedd noe med SsangYong design.

KLIKK HER FOR Å LESE HVA VI SKREV FØR MESSA

Dermed er det ut med Ken Greenley og inn med Torinos Giugiaro Design igjen.

Ken Greenley var i sin tid leder for Royal College of Art i London, og derved en som har ledet de fleste av verdens store bildesignere gjennom slutt-utdannelsen. Men også en som tegnet ganske kontroversielle karosserier da SsangYong begynte å ønske seg inn på Europa-markedet.

Hans tese var at dersom man var så liten at man ikke kunne dominere ved hjelp av volum, måtte man sørge for å være oppsiktsvekkende.

Men fabrikken, som etterhånden er overtatt av SAIC, der S betyr Shanghai, med andre ord kinesisk, har også søkt seg inn i Roligere farvann. De dro til Giugiaro for å få designet Rexton, og nå har de søkt hans sikre strek når de skulle utvikle en ny Europa-beregnet SUV.

Compact City Convenience
C 200 het den i sin konseptform på Parisutstillingen, der vi fikk beskjed om at C sto for Compact, City og Convenience – med andre ord, vi snakker en urban oppskrift her. 200 betyr at motoren er på 2000 ccm (175 hk) – for øvrig såpass gammel at den bare møter Euro IV.

Dermed må det litt mer moderne motor (fremdeles Mercedes?) i bilen når den skal lanseres i Europa ”midt i en ny modelloffensiv” i 2010. Men karosseriet er det ikke nødvendig å gjøre noe med. Det vil holde i mange år – også teknisk.

Dette er SsangYongs første selvbærende SUV-konstruksjon. 440 cm lang og med en akselavstand på 264 cm blir dette en modell midt i RAV4, CR-V og Tiguan-mølja. Og med off-road kred – den skal beholde den kjente firehjulsdriften.

Det er ikke sagt noe om vekten, men fabrikken presiserer at det arbeides hardt med lav-vekt tankegang, blant annet ved hjelp av masse aluminium i konstruksjonen.

Men hva som skjer med de nydelige sedanene de har vist som konsepter tidligere, fikk vi ikke vite noe mer om.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: