Skrumpa X3
Da publikum slapp inn på bilutstillingen i Paris hadde BMW fjernet X1-konseptet. Hva var det de skammet seg over? Gammelt nytt DETTE SKREV VI DAGEN FØR ÅPNINGEN AV MESSA Men det er underlig at de ikke ville høre hva de potensielle kundene hadde å si om den. Motorjournalister, de som fikk lov til å se den, er i hvert fall ikke kunder. Denne bilen har egentlig ikke noe med 1-Serien å gjøre. Den skal bygges på den samme nye plattformen som Mini Crossover. Og siden den sto rett ved siden av, var det enkelt å sammenlikne. Den største forskjellen var at Mini-folkene hadde forsøkt å gjøre fronten så kort som mulig, mens BMW-designerne hadde brukt alle triks i boken for å få panseret til å virke så langt som mulig. Særlig mye lenger var den nok ikke, men det eneste vi vet er at den er 11 cm kortere enn dagens X3, og akselavstanden er bare 35 mm kortere, så her blir det nok skikkelige muligheter for overlapping. SE SKISSER OG HVORDAN BILEN BLE TIL Hoffmeister kink Men å fortsette å gjenta den 40 år gamle ”Hoffmeister”-linjen ved C-stolpen, er jo ikke akkurat veldig vågalt. Synd, egentlig, for dette blir den første premium-SUV’en i mini-klassen, og her kunne BMW redefinert oppfatningen av hva dette segmentet skal være, i stedet for å slå fast at det bare er en krympet utgave av noe som er større. Interiøret var skjult, dette var en utenbords mockup, hva som skjer innvendig aner vi ikke. Men det skal bli interessant å se hvordan BMW klarer å posisjonere denne hos by-fashionistaene samtidig som de fortsetter å kjøre sitt Efficient Dynamics tema. Jeg tror vel også de vil ha problemer med å selge inn den nye Meridian-Gull-Metallic fargen som denne prototypen var utstyrt med. Kanskje det var derfor de fjernet hele greia da de virkelige sensorene rykket inn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |