[]
[] [firmabil.no] []

Hondas Kontra-Prius


Jon Winding-Sørensen



Hondas nyeste hybrid, Insight, skal ligge minst 15 prosent under Prius i pris.

Gjenbruk
Honda har en rar skikk med å resirkulere modellnavn. Og det er ikke slik at når de henter opp et gammelt modellnavn, så likner den nye bilen på den forrige som hadde samme navn.

FORHÅNDSOMTALE

Den opprinnelige Insight så vi som prototype i Genève i 1999, og da var den en hyper-avansert 3 dørs coupé, med linjer som var nesten like langt ute som GMs elektro-spesial EV-1.

Nå dukker Insight-navnet opp igjen, og det eneste den har igjen fra den opprinnelige er at den bruker en hybrid-oppskrift. 

Nå er den en skikkelig femdørs hatchback som alle vil kunne akseptere utseendet på, med en front som er en godt oppryddet utgave av Civics space-age ansikt. Mens profilen er en vellykket forminsket utgave av Clarity-prototypene.

HER ER FCX CLARITY

Klar til våren
Det sto en rød Clarity i Paris også, men det var Insight som stjal oppmerksomheten, ikke minst fordi Honda-folket så grav alvorlige ut da de sa at denne skulle være i salg fra våren 2009, og at den var rettet direkte mot Prius, og at den skulle prises aggressivt i forhold til denne hybrid-pioneren. Toyota på sin side sa at de ikke ville kaste seg inn i noen priskrig når den neste Prius var klar for markedet i 2011.

Honda har ikke gitt detaljer om hva som vil finnes under det korte panseret på den nye hybriden. Men de fleste gjetter på en 1,3-liters bensinmotor, pluss en el-motor og at de to til sammen vil ligge i 120 – 130 hk området.

Hele bilen ga klar beskjed om at Honda-teknikerne har klart å minske størrelsen på drivlinje-pakken – det er nok å se det korte overhenget foran.

Vellykket design og Hondas hybrid-oppskrift burde sikre et lavt CO2-utslipp, slik at dette vil kunne bli en veldig akseptabel bil som virkelig vil ha glede av CO2-rabatten i det nye statsbudsjettet.

SE HVA NYE AVGIFTER BETYR FOR DIN BIL


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: